Opplæringslov, hovedtariffoppgjør og kompetanseheving

Vi er inne i en travel periode i skolen. Det er mye som skjer på en gang. Altfor mye til å nevne alt, men noen av sakene kan ikke nevnes for ofte.

Av: Kari Eide, sentralstyremedlem i Skolelederforbundet

Om få måneder får vi en ny opplæringslov med forskrift. Velkjent lov og forskrift skal avlæres, og ny kunnskap skal feste seg og implementeres i hverdagen. Dette er den rettslige rammen rundt samfunnsoppdraget vårt. Sammen med Udir, KS, Elevorganisasjonen og lærerorganisasjonene har Skolelederforbundet sendt brev til skoleeierne med oppfordring til å ta grep om arbeidet. Vi oppfordrer alle til å sjekke ut landingssiden på udir.no.

Når kalenderen bikker mars, er det tid for årets lønnsoppgjør. I år er det hovedtariffoppgjør, med tilhørende forhandlinger om hovedtariffavtale, i tillegg til lønn for vår sektor.

Det blir et spennende oppgjør. For mange er den økonomiske situasjonen vanskelig. Å få endene til å møtes er ikke en selvfølge. Dersom ikke lønna i skolen og barnehagen er konkurransedyktig vil vi ikke få rekruttert nok kvalifisert personell. Allerede sliter vi med å få rekruttert kvalifiserte lærere innen enkelte av yrkesfagene. Det er få som er villig til å gå ned i lønn for å jobbe i skolen eller barnehagen.

Allerede i mellomoppgjøret 2023 ble det bestemt at alle i kapittel 4 skal ha lokalt lønnsoppgjør i tillegg til det sentrale. Det betyr i praksis at alle som jobber i skole og barnehage skal omfattes av lokalt lønnsoppgjør. Hvordan skole- og barnehageeierne og organisasjonene blir enige om å innrette dette, er ikke klart per dags dato, men de forbereder seg. For den enkelte arbeidstaker og leder skjer denne øvelsen så sjelden at det er ikke til å undres over at noen nok kjenner på en usikkerhet og spenning på hvordan man skal få dette i havn.

Høringsfristen for kvalitetsutviklingsutvalgets NOU er i disse dager. En spennende høring som har mange vyer for kvalitetsutviklingsarbeid i skolen. I vår høringsuttalelse fokuserer vi blant annet på viktigheten av god ledelse for kvalitet i skolen.

I denne forbindelse vil vi minne om muligheten til kompetanseheving på mikronivå ved å lytte til relevante podkaster om skole- og barnehageledelse, samt om skole, barnehage og ledelse generelt. Særlig anbefaler vi vår egen podkast Viktigste Leder.

Vi anbefaler også å ta en titt på Udirs sider for rektor- og styrerutdanning og modulene for de som allerede har denne grunnleggende utdanningen. Denne kompetansehevingen er krevende, men er faglig bra og praktisk rettet for problemstillinger i hverdagen. Søknadsfristen er rett rundt hjørnet, så det er bare å søke.