Kronprins Haakon delte ut skolepris til Storhamar videregående skole
Kronprins Haakon overrakte Dronning Sonjas skolepris til Storhamar vgs. Rektor Hjørdis Bjølseth mottok prisen på vegne av skolen. Til høyre elevrådsleder Ingrid Dyrkorn. Prisen skal fortsatt bære Dronningens navn, men Kronprins Haakon vil stå for utdelingen.(Foto: Marit Thobiassen Strande)

Kronprins Haakon delte ut skolepris til Storhamar videregående skole

Storhamar videregående skole fikk Dronning Sonjas skolepris 2023 for sitt grundige arbeid med inkludering og likeverd. Prisen ble utdelt av Kronprins Haakon.

Dronning Sonjas skolepris ble etablert i 2005 etter initiativ fra Dronning Sonja og deles ut ut annet hvert år til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering på en fullverdig måte.

Årets vinner var Storhamar videregående skole på Hamar, som fik prisen fordi de har klare og ambisiøse mål for skolens læringsmiljø, og for arbeidet med inkludering og likeverd. Skolen har utviklet den såkalte Storhamar-modellen for å involvere elever aktivt i hvordan de jobber.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og Kronprins Haakon i samtale med to av elevene på Helse- og oppvekstfag ved Storhamar vgs. (Foto: Marit Thobiassen Strande)

Da Kronprins Haakon delte ut prisen til Storhamar vgs den 30. november, var det første gang han hadde dette oppdraget. Men han har nå overtatt ansvaret for prisen, selv om den fortsatt vil bære dronningens navn.

Mona Søbyskogen representerte Skolelederforbundet ved utdelingen av Dronning Sonjas skolepris. (Foto: Marit Thobiassen Strande)

Her kan du lese mer om tildelingen av prisen og om arbeidet som gjøres ved Storhamar vgs.

Tidligere vinnere
2021: Sandnessjøen videregående skole i Alstahaug kommune, Nordland