Vi trenger et lederløft!

Tirsdag den 11. november møter vi kunnskapsminister Tonje Brenna for å presentere våre viktigste politiske saker. Ledere i skoler og barnehager må få bedre arbeidsvilkår og en lønn som gjenspeiler ansvar, kompleksitet og kompetanse.

Vi behøver et lederløft i skole og barnehage! Et løft i denne sammenhengen handler om at ledere må få god merkantil støtte, et godt lag rundt elev og lærere,  gode arbeidsvilkår og en lønn som gjenspeiler ansvar, kompleksitet og kompetanse.

Mange ledere jobber på grensen av hva de makter. Samfunnsoppdraget er stort og ressursene strekker ikke til på tross av stor innsats. Forventningene fra sentrale og lokale myndigheter er mye større enn ressursene som stilles til rådighet. Denne ubalansen har blitt mye tydeligere i disse pandemitider.

Vi ser alvorlige utviklingstrekk med hensyn til rekruttering og økt turnover i sektoren og lederne rapporterer om en sterkt redusert anerkjennelse for den viktige oppgaven de har!

Vi er opptatt av et helhetlig kvalitetssystem, men vi mener at dette best kan gjennomføres ved at reformene som innføres må følges opp på en god og systematisk måte av sektoren selv – uten at det innføres nye rapporteringskrav- og rutiner.

For oss er det grunnleggende viktig at det er tillit til systemet, og at vi som sitter med den faglige kompetansen og innsikten kan utføre oppdraget under forsvarlige rammer.

Lederløftet bør inneholde:

☝️ Økt administrativ støtte for å frigjøre tid til å lede arbeidet med pedagogisk utvikling
☝️Vilkår som gjenspeiler lederansvaret
☝️ Politisk tydeliggjøring og anerkjennelse av lederrollen
☝️ Tydeligere definering av lederkompetanse
☝️ Bedre vilkår for kompetanseheving

Relaterte artikler

Takk for tilliten og inspirasjonen

Torsdag 30.11 ble Dronning Sonjas skolepris delt ut, og jeg må benytte denne anledningen til å takke for oppdraget og tilliten til å få delta på juryarbeidet denne høsten. Mange solide kandidater fra vårt langstrakte land var blant de nominerte. Å lese beskrivelsen av all den solide praksisen hos de nominerte bekrefter at dette er vi gode på i norsk skole.

Nyheter

Tre nye lokallag i Agder

Denne uka var det medlemsmøte i Skolelederforbundet Agder, hvor medlemmene blant annet fikk presentert Skolelederforbundets rapport «Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet» ved to av forskerne fra Universitetet i Agder, Morten Øgård og Connie Bylund Salvesen. På møtet hadde vi også gleden av å etablere tre nye lokallag i Agder: Lindesnes, Agder Øst og […]

Nyheter

Sammen må vi styrke elevenes kunnskap i matte, lesing og naturfag

Pisa undersøkelsen som kom i dag, føyer seg inn i rekken av undersøkelser som viser at elevene våre skårer dårlig på matte, lesing og naturfag. Utviklingen går dessverre i feil retning. –  Vi har pekt på behovet for at skolene får tilstrekkelig med ressurser for å kunne gi opplæring av høy kvalitet, sier leder av […]

Nyheter