Vi trenger et lederløft!

Tirsdag den 11. november møter vi kunnskapsminister Tonje Brenna for å presentere våre viktigste politiske saker. Ledere i skoler og barnehager må få bedre arbeidsvilkår og en lønn som gjenspeiler ansvar, kompleksitet og kompetanse.

Vi behøver et lederløft i skole og barnehage! Et løft i denne sammenhengen handler om at ledere må få god merkantil støtte, et godt lag rundt elev og lærere,  gode arbeidsvilkår og en lønn som gjenspeiler ansvar, kompleksitet og kompetanse.

Mange ledere jobber på grensen av hva de makter. Samfunnsoppdraget er stort og ressursene strekker ikke til på tross av stor innsats. Forventningene fra sentrale og lokale myndigheter er mye større enn ressursene som stilles til rådighet. Denne ubalansen har blitt mye tydeligere i disse pandemitider.

Vi ser alvorlige utviklingstrekk med hensyn til rekruttering og økt turnover i sektoren og lederne rapporterer om en sterkt redusert anerkjennelse for den viktige oppgaven de har!

Vi er opptatt av et helhetlig kvalitetssystem, men vi mener at dette best kan gjennomføres ved at reformene som innføres må følges opp på en god og systematisk måte av sektoren selv – uten at det innføres nye rapporteringskrav- og rutiner.

For oss er det grunnleggende viktig at det er tillit til systemet, og at vi som sitter med den faglige kompetansen og innsikten kan utføre oppdraget under forsvarlige rammer.

Lederløftet bør inneholde:

☝️ Økt administrativ støtte for å frigjøre tid til å lede arbeidet med pedagogisk utvikling
☝️Vilkår som gjenspeiler lederansvaret
☝️ Politisk tydeliggjøring og anerkjennelse av lederrollen
☝️ Tydeligere definering av lederkompetanse
☝️ Bedre vilkår for kompetanseheving