Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Ny forskning viser at svært få mellomledere i skolen ser for seg å bli rektor. Arbeidsbelastningen, ansvaret og byråkratiet ved rektorjobben motiverer ikke.
Onsdag presenterte Skolelederforbundet en ny forskningsrapport gjennomført blant over 700 mellomledere i skolen. I undersøkelsen svarer kun 32 prosent av mellomlederne at de kan tenke seg å søke en rektorstilling i fremtiden. 16 prosent er usikre, mens flesteparten, 52 prosent, avviser at de går med planer om å bli rektor.
– Det er ingen tvil om at situasjonen er alvorlig. Vi vet at det mange steder i landet knapt finnes søkere til enkelte rektorstillinger. Når vi nå har fått dokumentert at så få mellomledere kan tenke seg å bli øverste leder på skolen, må vi gjøre rektorjobben mer attraktiv før den mister all appell, sier Stig Johannessen, forbundsleder i Skolelederforbundet.
I undersøkelsen trekker de spurte særlig frem fire faktorer som de mest sentrale årsakene til at de vegrer seg for å bli rektor. Disse er:
Mellomledernes bekymringer kommer ikke som en overraskelse på Skolelederforbundets leder Stig Johannessen.
– Selv om rektoryrket er en av samfunnets mest givende lederjobber, så er det også en av de mest krevende. For å sikre seg motiverte søkere til rektorjobbene, må kommunene tilføre skolene en tilstrekkelig ledelsesressurs, spesielt i form av administrativ avlastning. Rektorjobben skal handle om å stake ut skolens pedagogiske kurs og lede skoleutvikling, og ikke bare forvaltning av administrative oppgaver, sier Johannessen.
Å sørge for at mellomlederne opplever at de er en del av en ledergruppe som jobber aktivt med skoleutvikling, blir viktig i arbeidet med å motivere dem til å bli rektor, mener forbundslederen. Men det er heller ikke til å komme i fra at lønn spiller en rolle, mener han.
– For å få dyktige kandidater til å ta på seg en så sammensatt og kompleks jobb, må ansvaret kompenseres. Skolelederforbundets egen statistikk viser at skoleledere nå er i ferd med å sakke etter andre kommunale ledere lønnsmessig. Det kan vi ikke akseptere, sier Stig Johannessen.
Forskningsrapporten er utarbeidet av professor Jan Merok Paulsen ved OsloMet og førsteamanuensis Kjell B. Hjertø ved Høyskolen i Innlandet på vegne av Skolelederforbundet.
Spørreundersøkelsen er besvart av 709 mellomledere i grunnskole og videregående skole som er medlemmer i Skolelederforbundet.
Klikk på lenken for å laste ned pressebilde av forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet:
Pressebilde av forbundsleder Stig Johannessen