Publisert 15.08.22 | Forbundsleder Stig Johannessen

Vi lanserer Lederskolen

God ledelse utøves av ledere med et godt faglig grunnlag. Derfor har vi nylig lansert Lederskolen i Skolelederforbundet.

God ledelse utøves av ledere med et godt faglig grunnlag. Over flere år har Skolelederforbundet vært ledende i sektoren når det gjelder å tilby kurs og kompetanseheving både innenfor det å være leder og det å være tillitsvalgt. Derfor har vi nylig lansert disse kursene i en ny, samlet drakt – Lederskolen i Skolelederforbundet.

Vi etablerer Lederskolen i Skolelederforbundet fordi vi ønsker å styrke våre medlemmers evne til å bygge godt ledede og fremtidsrettede organisasjoner som skaper dannelse og utdannelse av barn, unge og voksne. Vår visjon for Lederskolen er å tilby medlemmene oppdatert og relevant kompetanse som de kan bruke i sin daglige jobb som ledere og som tillitsvalgte.

Det er ikke mulig å styre alt alene.  Gode ledere skaper en god delegasjonskultur hvor de ulike nivåer og fagmiljøer i organisasjonen gis gode rammer for å utøve sin ledelse og sitt lederskap på en god måte. Det gode samspillet mellom de ulike nivåer handler om lederens evne til å skape arenaer der en gis mulighet til å diskutere målsettinger og intensjoner slik at alle er kjent med hvilken retning organisasjonen skal gå – slik at alle kan handle i lys av dette.

I min forståelse av god ledelse vil en ikke kunne lykkes med dette uten å se på hele sin organisasjon som ressursen for å skape denne felles forståelsen. En slik tanke krever at vi evner å trekke inn alle de ulike lederposisjonene og medarbeiderne i en slik prosess.  Det er jo ulik størrelse på våre organisasjoner og de gir ulike modeller for å skape de arenaer som en trenger for å kunne sikre en god medinnflytelse i slike prosesser. Lederskolen i Skolelederforbundet skal være en faglig overbygning som bidrar til å gi medlemmene våre en helhetlig forståelse av hva det vil si å være leder og tillitsvalgt for ledere i dagens oppvekst- og opplæringssektor, to forhold som henger tett sammen.

Skolelederforbundets programdokument er delt i to områder, arbeidslivspolitikk og ledelsespolitikk.  Det å bygge gode, samarbeidende felleskap i skole og barnehage er ikke mulig uten en kombinasjon av god ledelse og et godt organisert lag rundt opplæringen. Dette fordrer gode ledere som evner å samarbeide med alle medarbeidere på en tillitsvekkende måte. Det å fremsnakke at god ledelse er et samspill hvor oppgaver og relasjoner skaper en tillitsbase for utviklingen av et sterkt fellesskap til det beste for barn og unge.

Det er dette vi håper Lederskolen i Skolelederforbundet skal gi inspirasjon til, og kompetanse på. Lederskolen er vår arena for å dele kompetanse og innsikt for å kunne støtte dere alle i deres viktige oppgave som ledere. Jeg håper dere alle etterhvert finner frem til våre tilbud og lar dere inspirere!

Skolelederforbundet går nå foran, og med lanseringen av Lederskolen i Skolelederforbundet er vår aspirasjon å være en ledende bidragsyter til utvikling av lederfellesskapet i oppvekstsektoren!