VG: Rektorer slutter – sliter med langvarige mobbesaker
Halvparten av rektorene som Kristin Belt Skutlaberg dybdeintervjuet i forbindelse med sin doktorgradsavhandling, hadde sluttet eller skiftet jobb på grunn av håndtering av langvarige mobbesaker.
Summen av et stort arbeidspress med møter, dokumentasjon, tidspress, institusjonelt press og emosjonelt press gjør at halvparten av rektorene velger å gå av, eller å skifte jobb, skriver Kristin Belt Skutlaberg i sin doktorgradsavhandling.
– Jeg ble veldig overrasket når halvparten av rektorer i dybdeintervjuene fortalte at de sa opp fordi summen av spenningsfeltet de står i ved langvarige skolemiljøsaker ble for psykisk utmattende, sier hun til VG.
Politisk rådgiver Alf Aschim i Skolelederforbundet har tidligere intervjuet Skutlaberg om hennes doktoravhandling i forbundets podkast Viktigste leder. Podkasten kan du hører her.
Mona Søbyskogen, nestleder i Skolelederforbundet, er også intervjuet i VG-artikkelen. På spørsmål om rektoransvaret er blitt for stort, svarer hun:
– Ja. Og mange får for lite støtte fra skoleeier. Det mangler også lederstøtte som følge av kombinasjonen for høyt arbeidspress og for liten kapasitet.
Hun poengterer at Skolelederforbundet ønsker en bedre dialog om hvordan rektorrollen kan bli mer overkommelig for flere.
Mona Søbyskogen er nestleder i Skolelederforbundet.(Foto: Ole Alvik / Skolelederforbundet)
I artikkelen fremkommer det også at meldinger innen håndhevingsordningen for skolemiljøsaker i Oslo, Akershus, Østfold og Buskerud har økt med 70 prosent i 2023 – sammenlignet med 2022. Og med hele 135 prosent siden 2021, ifølge statsforvalter Valgerd Svarstad Haugland.
Avtalefestet pensjon (AFP) er en tidligpensjonsordning som gir arbeidstakere muligheten til å gå av med pensjon før fylte 67 år. I januar 2025 ble det innført flere endringer i denne ordningen. Lurer du på hva som er de viktigste? Bli med på gratis webinar.
Interkommunalt samarbeid er veien til bedre digital kompetanse i skolen
I forrige uke var vi invitert av KS til lanseringen av arbeidet med DPIA for Google Workspace for Education. Her har KS i samarbeid med flere norske kommuner jobbet frem et rammeverk for vurdering og implementering av verktøy fra denne «giganten». Kunnskapsdepartementet har bidratt i arbeidet, og løfter i sin innledning at dette er et svar på føringene gitt i Strategi for digital kompetanse i barnehage og skole, som KD og KS lanserte for ett år siden.