Undersøkelse om arbeidsvilkår for ledere

Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) ved Universitetet i Agder ønsker å kartlegge oppgaver og vilkår for å utøve ledelse i skole og barnehage. Nå inviterer de våre medlemmer til å bidra.

Prosjektet Gode skole- og barnehageledere skaper lærelyst – Lederes arbeidsvilkår gjennomføres på oppdrag fra Skolelederforbundet. De av våre medlemmer som har rektor- og styrerfunksjon blir nå invitert til delta.

Lenke til undersøkelsen sendes ut av SAKOM.

Om prosjektet

SAKOM ønsker i første omgang å undersøke behovet og synliggjøre mulige tiltak for å bedre lederes arbeidsvilkår. Prosjektet skal særlig rettes inn mot å kartlegge hvordan kommunal og statlig styring legger til rette for eller svekker lederes handlingsrom i skolen og barnehagen.

Et slikt fokus innebærer en kartlegging av:

• Skole- og barnehageeieres praktiske styring av skolene og barnehagene og håndhevingen av de nasjonale rammene.
  • Hvordan skole- og barnehageledere opplever den kommunale og nasjonale styringen i hverdagen.

Vi håper så mange som mulig har anledning til å delta i denne kartleggingen.

Vi har satt svarfrist på tre uker for å besvare undersøkelsen.