Tilbudet til elevene står på spill
Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Tilbudet til elevene står på spill

Forbundsleder Stig Johannessen holdt den 25. oktober et innlegg for Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget hvor han presenterte Skolelederforbundets kommentarer og innspill til Statsbudsjettet. Kommunene må få økonomisk handlingsrom til å ta nødvendige grep, påpekte han.

I innlegget la Johannessen vekt på at barnehagene og skolene sitt samfunnsmandat ikke samsvarer med tilgjengelige ressurser.

Han påpekte viktigheten av at oppvekstsektoren må ha tilstrekkelige ressurser for å bygge faglig robuste lag rundt barn og elever. Det er behov for flere ansatte for å styrke det tverrfaglige laget rundt eleven, og Skolelederforbundet mener at dette i for liten grad er vektlagt i budsjettet. Når de frie inntektene til kommunene blir stående omtrent på stedet hvil, blir det krevende for skolene å sikre et godt lag rundt eleven fremover.

Johannessen viste også til den svært krevende rekrutteringssituasjonen av skole- og barnehageledere, og at de viktigste årsakene er høy arbeidsbelastning, en overvekt av administrative oppgaver og mangelfulle støttesystemer fra skoleeiers side. Et trangt budsjett for kommunene vil forsterke en allerede vanskelig rekrutteringssituasjon.

Barnehager og skoler trenger økte ressurser til ledelse – og ledere må sikres en kompetanseutvikling med god dybde og bredde. Dette behovet er forankret i barnehage- og skolesektorens brede oppdrag – og i behovet for egen utvikling som leder.

Skole- og barnehageledere må også ha rammer til å prioritere tid til faglig og pedagogisk ledelse, og de trenger tilstrekkelig med støttefunksjoner som kan avlaste dem i den daglige driften, konstaterte han.

Johannessen påpekte at ny overordnet del, fagfornyelsen, rammeplan for barnehagen og SFO gir en god retning for hvordan vi skal utvikle skolen og barnehagen til beste for barn og elever. Men da er det også avgjørende at vi har gode kompetansekrav både for medarbeidere og ledere i oppvekstsektoren. Forventingene til god og relevant kompetanse hos lærerne er høy, men Johannessen etterlyste mer utdypende kompetanseforventninger til de som skal støtte og lede disse.  Pedagogisk bakgrunn er viktig, men ikke tilstrekkelig. De siste lederundersøkelsene fra UiT – Norges arktiske universitet viser at behovet for en bredere kompetanseplattform og dybde er fremtredende. Det må utvikles en kompetanseprofil med tydelige kompetansekrav for å utdanne ledere i barnehage og skole.

Mer attraktive lønns- og arbeidsvilkår, pluss opprustning av det administrative laget rundt rektor, styrere, lærerne og de øvrige ansatte i skole og barnehage, er den eneste farbare vei ut av den krevende situasjonen vi står i og som vi ser komme. Nå må kommunene få rom til å kunne ta grep. Tilbudet til barna og elevene står på spill, konstaterte forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Relaterte artikler

Podkast: Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Nyheter
Episode 321

Podkast: Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Nyheter

Vårens vakreste eventyr – lønnsforhandlingene

Eller blir det det?

Nyheter