Statsbudsjettet: – Kunne vært enda verre for elevene

- I et så trangt statsbudsjett er det et lyspunkt at regjeringen øker satsingen på å få flere elever til å fullføre videregående. Satsingen på tidligere innsats er også positiv, men vi kommer ikke utenom at vi trenger flere ansatte for å styrke laget rundt eleven, sier Mona Søbyskogen.  nestleder i Skolelederforbundet.

Statsbudsjettet: – Kunne vært enda verre for elevene

– I et så trangt statsbudsjett er det et lyspunkt at regjeringen øker satsingen på å få flere elever til å fullføre videregående. Satsingen på tidligere innsats er også positiv, men vi kommer ikke utenom at vi trenger flere ansatte for å styrke laget rundt eleven, sier Mona Søbyskogen.  nestleder i Skolelederforbundet.
Regjeringen foreslår å øke bevilgningene med 330 millioner til å styrke arbeidet med å få flere til å fullføre og bestå videregående. Dette innebærer blant annet styrking av fagbrev på jobb-ordningen, økt tilskudd til flere læreplasser, utvidet aldersgrense for oppfølgingstjenesten, samt økt borteboer- og utstyrsstipend til elever i videregående.
– Dette er positivt, men fremover håper vi at regjeringen også vil prioritere forebyggende tiltak mot frafall og ikke bare reparerende tiltak, selv om disse selvsagt vil være viktige, sier Søbyskogen.
Nestlederen slår ellers fast at dette budsjettforslaget ikke vil gi økt handlingsrom for ledere i barnehage og skole.
– De frie inntektene til kommunene blir stående omtrent på stedet hvil, og det vil være minst like krevende å sikre et godt lag rundt eleven fremover som det har vært. Samtidig kunne dette vært et verre budsjett, tatt i betraktning den krevende situasjonen vi befinner oss i, og de innsparingene vi må gjøre fremover, sier nestlederen.

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler