Skolelederforbundet krever styrking av ledelse i barnehage og SFO
Knut Arve Skaalvik og Mona Søbyskogen er Skolelederforbundets representanter i SFS 2201 forhandlingene.

Skolelederforbundet krever styrking av ledelse i barnehage og SFO

SFS 2201 forhandlingene, forhandlingene om ny arbeidstidsavtale for barnehagene og SFO i KS-området, startet onsdag den 13.desember.

Skolelederforbundet la frem sine krav ved oppstarten av forhandlingene.

Skolelederforbundet krever styrking av ledelse i barnehage og SFO. Vi mener at en barnehage skal ha styrer i hel stilling, og at ledelsen i både barnehager og SFO må få rom til å prioritere pedagogisk utviklingsarbeid, sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen

Det er avgjørende at bemanningen i barnehager og SFO er forsvarlig og ivaretar muligheten for å gjennomføre planlegging og tilrettelegging innenfor ordinær arbeidstid, uten at det forringer voksentettheten, mener Skolelederforbundet.

Vi må få gode arbeidsbetingelser og sikre barna et trygt og godt tilbud. Skolelederforbundet er bekymret over mangelen av et nasjonalt løft for lederne.

Det er viktig at ledelse i barnehage og SFO anerkjennes som viktig og avgjørende for kvalitet og utvikling. Det betyr at det er nødvendig å styrke ledelseskapasiteten i SFO og barnehager. Det er også avgjørende å ha tilstedeværende ledelse, understreker Mona Søbyskogen og legger til:

– Det er nødvendig at det blir satt søkelys på lederes arbeidsvilkår og deres lønnsbetingelser. Dette vil være avgjørende for å sikre en god rekruttering og at vi beholder gode og godt motiverte ledere.

Fakta om SFS 2201

SFS 2201 er en særavtale som regulerer arbeidstid for barnehager, samt skolefritidsordninger, skole og familiebarnehager.

Forhandlingene om arbeidstidsavtalen startet i Kommunenes hus onsdag 13. desember og er planlagt avsluttet før jul.

Dagens arbeidstidsavtale gjelder fram til 31. desember 2023.

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter