Skolelederforbundet har levert sine krav
Forbundsleder Stig Johannessen, forhandlingsleder Hilde Pettersen og rådgiver Knut Arve Skaalvik i Skolelederforbundet.

Skolelederforbundet har levert sine krav

Skolelederforbundet har i dag levert sine krav for årets oppgjør til KS.

– For å sikre at vi ikke mister dyktige ledere i skole og barnehage, må våre medlemmer få økt kjøpekraft i år, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Norges viktigste ledere trenger å bli sett og satt pris på. Mange av dem har ikke hatt reallønnsvekst de tre siste årene.

Lederflukt

Forskning og undersøkelser viser at for få ønsker å ta på seg jobben som leder innen oppvekst og utdanning. Vi vet at mange ser for seg å forlate sektoren til fordel for en karriere andre steder, til dels på grunn av høy arbeidsbelastning.

– Dette er dypt urovekkende for kvaliteten og utviklingen i barnehage og skole, fordi vi vet at gode ledere er helt avgjørende for barna våre. Vi krever at lønn må stå i samsvar med oppgaver, kompleksitet og kompetanse. Det er viktig for å snu denne utviklingen, fortsetter Johannesen

Skolelederforbundet kommer med en alvorlig utfordring til kommunene:

– I år må kommunene ta på alvor at ledernes lønn må styrkes for å forhindre lederflukt fra skole og barnehage.

Partene i oppgjøret i kommunene har frist fram til 30. april klokken 24.00 med å komme fram til et resultat.

Kontaktperson for Skolelederforbundet.

Lena Jensen