Skole-Norge ber om samarbeidsmøte med regjeringen

Sammen med Skolelederforbundet, har KS, Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, og Norsk Lektorlag i dag sendt et brev til regjeringen der vi inviterer til et samarbeid som kan bidra til en tettere oppfølging av elevene i norsk skole.

Partene i skolesektoren har gjennom pandemien møttes ofte og vært sammen i flere sammenhenger. Dette har vist at det er en felles enighet om at mange elever har behov for tettere oppfølging og at skolen ikke lykkes godt nok med det.

I brevet til regjeringen står det at et tett samarbeid mellom nasjonale myndigheter og de øvrige partene i skolen gir bedre muligheter for å lykkes i dette arbeidet i tiden fremover. Partene understreket at vi ønsker:

  • kvalifiserte lærere som har tid til å se og følge opp den enkelte elev
  • å styrke laget rundt eleven
  • å bygge profesjonelle læringsfellesskap i alle skoler

Norge står midt i en prosess med viktige omstillinger av norsk skole. Gjennom fagfornyelsen har skolen fått nye læreplaner som legger vekt på helhetlig kompetanse og dybdelæring. Fullføringsreformen i videregående opplæring, som ble vedtatt av Stortinget i fjor vår, har som et viktig mål å redusere frafall og sikre at elevene er bedre forberedt for yrkesliv og høyere utdanning.

Forutsetningen for å lykkes med begge disse reformene er tett oppfølging av den enkelte elev.

KS og lærerorganisasjonene representerer alle landets kommuner og så godt som alle lærere og ledere i grunnskolen og videregående opplæring.

Vi har merket oss de nasjonale myndighetenes økte forventninger til tettere oppfølging for å hindre frafall, til styrket samhandling mellom kontaktlærerne og laget rundt eleven og til mer tverrfaglighet, dybdelæring og andre mål knyttet til fagfornyelsen.

Partene ønsker på bakgrunn av dette å invitere representanter for regjeringen til et møte om dette så raskt som mulig. Der ønsker vi å diskutere hvordan vi fra våre ulike ståsteder, sammen med regjeringen, kan bidra til å nå våre felles mål.

Relaterte artikler

Sammen må vi styrke elevenes kunnskap i matte, lesing og naturfag

Pisa undersøkelsen som kom i dag, føyer seg inn i rekken av undersøkelser som viser at elevene våre skårer dårlig på matte, lesing og naturfag. Utviklingen går dessverre i feil retning. –  Vi har pekt på behovet for at skolene får tilstrekkelig med ressurser for å kunne gi opplæring av høy kvalitet, sier leder av […]

Nyheter

Må sikre nok ledelsesressurser i SFO

Statsbudsjettforlik mellom regjeringen og SV er i havn og diskuteres og vedtas på Stortinget i dag.

Nyheter

Kronprins Haakon delte ut skolepris til Storhamar videregående skole

Storhamar videregående skole fikk Dronning Sonjas skolepris 2023 for sitt grundige arbeid med inkludering og likeverd. Prisen ble utdelt av Kronprins Haakon.

Nyheter