Skjermbrukutvalget mener elever bør lese mer på papir
Elever må lese mer på papir enn på skjerm, konkluderer det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget i en fersk rapport. Kunnskapsministeren er enig og vil ha bedre balanse.
Elever må lese mer på papir enn på skjerm, konkluderer skjermbrukutvalget i en fersk rapport. Kunnskapsministeren er enig og vil ha bedre balanse.
Skjermbruken i norske skoler har økt raskt på kort tid, men rapporten oppfordrer til en balanse mellom bruken av det digitale og det trykte, skriver NRK , som har fått tilgang til rapporten.
I rapporten ser utvalget på hva slag konsekvenser skjermbruk i skolen har fått.
Robert Steen
– Skjermen bør ikke erstatte bok, håndskrift eller fysisk trening, sier Robert Steen til kanalen. Han har ledet utvalget.
– Deler bekymringen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier i en pressemelding at rapporten bekrefter at det er viktig med balanse i elevenes skjermbruk i skolen.
– Alle elever skal få mulighet til å bli gode lesere. Å kunne lese godt er en viktig forutsetning for læring i mange fag. Da må vi legge til rette for at ungene også får øve på å lese lengre tekster på papir, sier kunnskapsministeren.
Hun peker på at regjeringen har foreslått 25 millioner kroner i neste års statsbudsjett for å styrke elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon. I tillegg ble det nasjonale lesesenteret nylig styrket økonomisk.
– Jeg deler sterkt bekymringen til dem som peker på negative sider ved skjermbruk blant barn og unge. Utvalgets oppsummering bekrefter også at mobiltelefonen har for stor plass i skolehverdagen til mange barn. Mobilbruk fører til dårligere konsentrasjon og læring og bidrar til dårligere skolemiljø, sier Nordtun.
– Bør lese mer på papir
Dette er blant konklusjonene i rapporten:
* Både trykte og digitale teknologier bør ha sin plass i skolen.
* Mye tyder på at elevene bør lese mer på papir.
* Både håndskrift og tastatur har sin naturlige plass i undervisningen.
Skjermbrukutvalget er oppnevnt av regjeringen og skal bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst. Utvalget er ledet av tidligere helsebyråd i Oslo, Robert Steen.
(Pressemelding fra NTB)
Relaterte artikler
Foredragsrekke om opplæringsloven, Del 1
Utdanningsdirektoratet har en rekke interessante foredrag om den rettslige reguleringen av opplæringsfeltet på sine hjemmesider. Foredragsholder er førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum fra Universitetet i Oslo.
Vi bør ta vare på fortellingene i våre liv, mener fortellerkunstner Mimesis Heidi Dahlsveen. Hun deler noen råd om hvordan vi kan bli bedre på å fortelle historier.
I sommer presenterer vi noen av de beste episodene av podkasten Viktigste Leder, til glede for nye lyttere. Denne uken: Ufrivillig skolefravær – Hvordan møter vi nevrodivergente elever?