Samtaleopplegg om 9A

"Rett til et godt og trygt skolemiljø - Hva innebærer det på vår skole?" er et samtaleopplegg om opplæringsloven kapittel 9A som er utarbeidet av FUG, Skolelederforbundet og KS. Her kan du laste ned opplegget og bruke det til gode samtaler rundt 9A på din skole.

Opplegget er utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), KS og Skolelederforbundet som en del av vårt arbeid i Partnerskap mot mobbing. Målet er at det skal være et nyttig verktøy for skoler som ønsker å jobbe kontinuerlig og systematisk med skolemiljøet.

Samtaleopplegget kan bidra til en forventningsavklaring mellom de ulike partene i skolen. Hva tenker elevene at nulltoleranse betyr? Hva tenker foreldrene at det betyr å følge med, og er elever og lærere enige om hva det vil si å gripe inn? Er det mulig å skape en felles forståelse på skolen om hva nulltoleranse og aktivitetsplikt innebærer, selv om vi ikke er enige i alt?

Samtaleopplegget omfatter mange temaer og derfor ikke meningen at den skal brukes fra begynnelse til slutt i et og samme møte. Velg ut et par temaer til hvert møte – og samtaleopplegget finner du vedlagt på denne lenken.