Podkast: Digitale verktøy i opplæringen: Hvem var det som mistet hodet?
Fra venstre: Påtroppende leder i Elevorganisasjonen Madelen Kloster, Alf Aschim som er politisk rådgiver i Skolelederforbundet og programleder for podkasten, Kathrine Selvikvåg som er rektor på Jar skole og leder av Skolelederforbundet i Bærum og 2. nestleder Thom Bjørnar Jambak i Utdanningsforbundet,

Podkast: Digitale verktøy i opplæringen: Hvem var det som mistet hodet?

Skolen trenger en satsning på læremidler, både fysisk og digitale. Det er ingen motsetning sier Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet og Elevorganisasjonen i en helt ny episode av podkasten Viktigste leder.

De fortsetter med en appell til politikere og beslutningstakere: Ipaden og pcen har ikke skylden for at skoleresultatene blir dårligere.

Debatten har blitt for tilspisset og Elevorganisasjonen, KS, FUG, Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet har skrevet brev til Utdanningskomiteen på Stortinget. I brevet står det blant annet at:

Både lovverk og forskning understøtter at skolen må gi elevene muligheter til å forstå og bruke teknologien, samt utvikle kritiske evner. Derfor kan ikke debatten bare handle om tekniske begrensninger, tekniske løsninger og tekniske ferdigheter. I stedet må vi som skole og foreldre jobbe mer med våre barns holdninger og bidra til å gi dem god digital dømmekraft.

Vi trenger en nasjonal satsning på kompetanse og kvalitet i hele sektoren. Vi trenger også et merbalansert ordskifte om digitaliseringen i skolen. Vi skal ikke være naive, men skal heller ikke iverksette tiltak som gjør skolen passiv eller reaktiv i møte med den digitale utviklingen. Vi må sikre variasjon i opplæringen. Barnehagens og skolens mandat gir et krystallklart oppdrag i å utvikle elevers digitale kompetanse – det må vi ivareta. Vi utdanner for fremtiden!

Her kan du lese hele brevet til Utdanningskomiteen.

I podkasten møter du Utdanningsforbundets 2. nestleder Thom Bjørnar Jambak, påtroppende leder i Elevorganisasjonen Madelen Kloster og Kathrine Selvikvåg som er rektor på Jar skole og leder av Skolelederforbundet i Bærum. Alle har et sterkt ønske om at debatten om læremidler må komme på riktig spor og det kreves en satsning på skole.

Relaterte artikler

Podkast: Kan man lære matte av å bygge en båt?

Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?

Nyheter

Foreldre og voksne må bli en aktiv del av og involvere seg i barnas digitale hverdag

Skjermbrukutvalgets utredning «Det digitale (i) livet: Balansert oppvekst i skjermenes tid» gir et viktig bidrag til å styrke kunnskapsgrunnlaget om barn og unges skjermbruk. Digitale medier og skjermbruk er blitt en naturlig del av barns og ungdoms hverdag. Derfor er vi glad for at Skjermbrukutvalget har fremlagt sin rapport. Det er viktig at vi sikrer en balansert tilnærming for å sikre barna våre en god opplæring og trygg bruk av skjerm.

Nyheter

Lønnsoppgjør i staten har også flere sider

De kommende ukene er årets tariffoppgjør i staten til behandling i Rikslønnsnemda. Dette gjelder ikke for YS Stat, som inngikk en ny tariffavtale med staten tidligere i år.

Nyheter