Podkast: Den mest interessante jobben i offentlig forvaltning

Som kommunedirektør må du se helheten og knytte sammen politisk ledelse og administrasjon. Bjørnar Fjellhaug mener at det er det mest interessante du kan gjøre innen offentlig forvaltning.

Han deler sine tanker om lederskap og ansvar, tillit, pragmatiske løsninger og den nye hverdagen fra en øverste leders ståsted.

Podkast: Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Episode 321

Podkast: Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Vårens vakreste eventyr – lønnsforhandlingene

Eller blir det det?