Nye koronatiltak: Behovet for avlastning er enormt

Til tross for svært inngripende tiltak, er det veldig positivt at man ønsker å skjerme barn og unge. Det er også godt å se at de ansatte i skolene og barnehage flyttes fram i dose 3-køen.

Selv om trafikklysmodellen er en god ordning, melder våre medlemmer at belastningen er svært stor. Rektorer, styrere og ledere innen oppvekst og opplæring har allerede vært i beredskap i 21 måneder uten mulighet for turnus. Behovet for avlastning er enormt.

– Vi trenger å sikre at lederne også kan avlastes gjennom øremerkede midler til lederstøtte.

– Skole- og barnehageansatte må også regnes som samfunnskritiske på linje med helsepersonell. Det er svært vanskelig å opprettholde et forsvarlig tilbud slik situasjonen er, og dette forsterkes ytterligere når ansatte havner i langvarig karantene fordi de er nærkontakt, eller må være hjemme fordi barnehage, skole eller SFO er stengt.

– Forventningene til skole og barnhages kvalitet må realitetsorienteres. Inngripende tiltak, høyt sykefravær og strenge testregimer gjør at vi må kunne vurdere hva som er mulig med de ressursene som er tilgjengelige.

Relaterte artikler

Takk for tilliten og inspirasjonen

Torsdag 30.11 ble Dronning Sonjas skolepris delt ut, og jeg må benytte denne anledningen til å takke for oppdraget og tilliten til å få delta på juryarbeidet denne høsten. Mange solide kandidater fra vårt langstrakte land var blant de nominerte. Å lese beskrivelsen av all den solide praksisen hos de nominerte bekrefter at dette er vi gode på i norsk skole.

Nyheter

Tre nye lokallag i Agder

Denne uka var det medlemsmøte i Skolelederforbundet Agder, hvor medlemmene blant annet fikk presentert Skolelederforbundets rapport «Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet» ved to av forskerne fra Universitetet i Agder, Morten Øgård og Connie Bylund Salvesen. På møtet hadde vi også gleden av å etablere tre nye lokallag i Agder: Lindesnes, Agder Øst og […]

Nyheter

Sammen må vi styrke elevenes kunnskap i matte, lesing og naturfag

Pisa undersøkelsen som kom i dag, føyer seg inn i rekken av undersøkelser som viser at elevene våre skårer dårlig på matte, lesing og naturfag. Utviklingen går dessverre i feil retning. –  Vi har pekt på behovet for at skolene får tilstrekkelig med ressurser for å kunne gi opplæring av høy kvalitet, sier leder av […]

Nyheter