Nye KI-råd til skolen fra Udir: – Vi må beskytte og veilede elevene
Morten Rosenkvist er direktør i Utdanningsdirektoratet.

Nye KI-råd til skolen fra Udir: – Vi må beskytte og veilede elevene

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI). – KI setter hele utdanningssystemet under press. Det må vi forholde oss til, både ved å beskytte og veilede elevene, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.

Utdanningsdirektoratet har nå publisert ni KI-råd til skolesektoren.

– Hensynet til elevenes alder og modenhet er helt avgjørende når skoler vurderer å bruke KI i undervisningen, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.

Skal oppdateres jevnlig

Rådene fra direktoratet omtaler blant annet hva elevene trenger å lære om KI, men også viktigheten av sikre løsninger, og at sektoren må prioritere kompetanse på området.

– Det er vanskelig å gi råd som fullt ut svarer ut behovet for å forstå og håndtere KI. Til det går utviklingen for raskt, og forskningen henger etter. Vi velger likevel å si det vi kan si nå, og oppdatere etter hvert som vi kan si mer, forklarer Rosenkvist.

Rådene omtaler også hvordan variasjon i opplæring og vurdering er viktig i møte med ulike chatbots.

– KI er allerede en viktig del av den verden og fremtiden elevene møter. Da er det avgjørende at vi klarer å finne metoder i skolen som sikrer at elevene får vist kompetansen sin på en rettferdig og relevant måte, sier Rosenkvist.

Må prioritere KI-kompetanse

Utdanningsdirektoratet påpeker viktigheten av at sektor tar eierskap om tematikken og utvikler en kultur hvor man forholder seg til, og tester ut KI:

– I arbeid med KI oppstår det komplekse utfordringer som er vanskelig å møte alene. Da er det helt avgjørende at lærerne får reflektert sammen og at skoler og skoleeiere prioriterer å utvikle kompetanse om KI. Det behovet kommer vi ikke unna, sier Rosenkvist.

(Pressemelding fra Udir)

Råd om KI i skolen

Dette mener Skolelederforbundet

Mona Søbyskogen er nestleder i Skolelederforbundet.(Foto: Ole Alvik / Skolelederforbundet)

Skolelederforbundet er glad for at Utdanningsdirektoratet kommer med støttemateriell til bruk av KI i skolen.

– Det er viktig at vi er foroverlent og tar i bruk KI på en god måte, påpeker  Mona Søbyskogen som er nestleder i Skolelederforbundet.

– Teknologien utvikler seg raskt og vi må gjøre erfaringer, samarbeide om god praksis og ryddige føringer her, og vi må gjøre det på en trygg og god måte. Det er viktig at vi utvikler kompetanse, ellers er Skolelederforbundet redd for at det vil bli en kompetansekløft mellom de som kan bruke KI og de som ikke kan bruke det, sier hun i en kommentar til pressemeldingen fra Utdanningsdirektoratet.