Podkast: Mer enn bare oppbevaring

I august 2021 ble det for første gang innført en rammeplan for SFO. Vi har fått besøk av Veronica Rye, avdelingsleder for SFO ved Gausel skole i Stavanger.

Hun forteller om den nye rammeplanen og avkrefter myter om SFO. Videre viser hun frem den store fagligheten som ligger til grunn for arbeidet de gjør, og viser at SFO er alt annet enn oppbevaring.

Podkast: Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Episode 321

Podkast: Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Vårens vakreste eventyr – lønnsforhandlingene

Eller blir det det?