Ledelsesressursen løftes – ny arbeidstidsavtale i havn
Publisert 17.01.22 | Modolf Moen

Ledelsesressursen løftes – ny arbeidstidsavtale i havn

Forhandlingene om arbeidstidsavtalen SFS 2213 er sluttført og en ny avtale er i havn. Vi hadde som et av våre krav å tydeliggjøre punktet om ressurser til ledelse. Dette har vi lyktes med.

Du finner SFS 2213 her.

I den nye avtalen er punkt 8.2, som omhandler ledelsesressurs, oppdatert med følgende formulering:

«Ledelsesressursen vurderes i forhold til den samlede oppgaveløsningen ved den enkelte skole, og ressursen fra foregående skoleår danner et utgangspunkt for drøftingen og må sees som et minimum for neste års ressurs til ledelse.»

– Vi har oppnådd en forståelse av at lederens arbeidsoppgaver er økende og at det ikke lenger er nok å bare videreføre ledelsesressursen uten drøfting, slik det var i den gamle avtalen, sier en fornøyd forbundsleder Stig Johannessen.

Her avbildet sammen med avdelingsdirektør og forhandlingsleder Hege Mygland i KS.

I samme punkt er det også tydeliggjort at «pedagogisk ledelse og profesjonsfaglig arbeid krever tid. Ledelsesressursen som avsettes, må gi handlingsrom for å lede dette arbeidet»

– Dette gir våre tillitsvalgte rom for å drøfte innholdet i lederoppgaven og ressursene som settes av til dette, tilføyer forbundslederen.

 

 

Relaterte artikler

Bli med på konferanse om fagfornyelsen og LK20 samisk i Alta

Utdanningsdirektoratet og Sametinget inviterer en konferanse i Alta 30. og 31. oktober 2024. Konferansen retter seg mot lærere, skoleledere og skoleeiere i grunnskolen og videregående opplæring, med fokus på fellesfagene. Målet er å inspirere til fortsatt arbeid med læreplanverket LK20 samisk, og å styrke skolens rolle i å fremme et inkluderende og trygt miljø for alle elever.

Nyheter

Kan foreldrene ha rett i at det er for mye skjerm i skolen?

Vinteren 2023 tok en gruppe foreldre til orde for å redusere skjermbruken i skolen, frontet av blant andre skuespiller Ane Dahl Torp og forfatter og medieviter Maja Lunde.

Nyheter
Forbundsleder Stig Johannessen

Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes: – Vi må ikke kaste den bort

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser. Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

Nyheter