Ledelsesressursen løftes – ny arbeidstidsavtale i havn
Publisert 17.01.22 | Modolf Moen

Ledelsesressursen løftes – ny arbeidstidsavtale i havn

Forhandlingene om arbeidstidsavtalen SFS 2213 er sluttført og en ny avtale er i havn. Vi hadde som et av våre krav å tydeliggjøre punktet om ressurser til ledelse. Dette har vi lyktes med.

Du finner SFS 2213 her.

I den nye avtalen er punkt 8.2, som omhandler ledelsesressurs, oppdatert med følgende formulering:

«Ledelsesressursen vurderes i forhold til den samlede oppgaveløsningen ved den enkelte skole, og ressursen fra foregående skoleår danner et utgangspunkt for drøftingen og må sees som et minimum for neste års ressurs til ledelse.»

– Vi har oppnådd en forståelse av at lederens arbeidsoppgaver er økende og at det ikke lenger er nok å bare videreføre ledelsesressursen uten drøfting, slik det var i den gamle avtalen, sier en fornøyd forbundsleder Stig Johannessen.

Her avbildet sammen med avdelingsdirektør og forhandlingsleder Hege Mygland i KS.

I samme punkt er det også tydeliggjort at «pedagogisk ledelse og profesjonsfaglig arbeid krever tid. Ledelsesressursen som avsettes, må gi handlingsrom for å lede dette arbeidet»

– Dette gir våre tillitsvalgte rom for å drøfte innholdet i lederoppgaven og ressursene som settes av til dette, tilføyer forbundslederen.

 

 

Relaterte artikler

Podkast: Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Nyheter
Episode 321

Podkast: Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Nyheter

Vårens vakreste eventyr – lønnsforhandlingene

Eller blir det det?

Nyheter