Er kunstig intelligens det nye verktøyet for språkopplæring i skolen?
Elin Ericsson (Foto: Gunnar Jönsson)

Er kunstig intelligens det nye verktøyet for språkopplæring i skolen?

Hvordan hadde det vært øve seg på et nytt språk sammen med en digital "person" med all verdens kunnskap og tålmodighet, som alltid er tilgjengelig og som på en vennlig måte gir deg nyttige tilbakemeldinger tilpasset ditt eget nivå? Med AI er kanskje løsningen nærmere enn vi tror.

Det er selvfølgelig ikke snakk om vanlige personer, men om en digital samtalepartner, eller en samtaleagent, som det heter i en pressemelding fra Gøteborgs universitet. Det vil si et AI-verktøy som lar brukeren samhandle med en digital karakter i virkelighetsnære situasjoner, som for eksempel en samtale på en kafé. Da kan eleven «snakke» med figuren på skjermen og få svar.

Elin Ericsson, som har doktorgrad i anvendt IT med fokus på utdanningsvitenskap, har studert  videregående elevers erfaringer med å øve på å snakke engelsk, fransk, spansk og tysk med en samtaleagent. I en ny studie har hun også latt ungdomsskoleelever fått tilgang til teknikken.

– De fleste elevene syntes det var en enkel, morsom og trygg måte å øve fremmedspråk på og interessen ble vedlikeholdt over tid, sier hun i pressemeldingen.

Følelser spiller inn

Det var imidlertid store variasjoner i hvordan elevene forholdt seg til samtaleagenten.

– Samarbeidet med samtaleagenten ble for eksempel påvirket av hvor realistisk eleven oppfattet agenten. Noen elever opplevde den som en livløs maskin, mens andre elever «menneskeliggjorde» den og utviklet følelser overfor den, sier Elin Ericsson.

Verktøyene er utviklet med støtte fra forskning

Det er fortsatt lite forskning på AI i språkopplæring og -læring. Elin Ericssons studie gir derfor en viktig brikke i puslespillet når det gjelder selvrapporterte erfaringer og erfaringer med AI hos elever i alderen 13 til 15 år.

Samtaleagenter brukes i undervisningen blant annet i Japan, Sør-Korea og Mexico, men hovedsakelig for universitetsstudenter. De er foreløpig ikke tilpasset skandinaviske forhold og tekniske mangler påvirker også opplevelsen. Men på sikt kan det bidra til å effektivisere språkopplæringen i skolen, mener hun.

– Forhåpentligvis vil flere få lyst til å bruke språket de lærer aktivt. En stor fordel med samtaleagentene er at de er utrettelige og lar studenten øve når og hvor de vil.

Samtaletrening er viktig for læring

Elin Ericsson, som selv er språklærer, påpeker at samtaletrening er en viktig del av å lære et språk.

– Å lære å snakke er, sammen med å lytte, skrive og lese, en av de fire ferdighetene for å lære et språk. Etablerte prinsipper for å lære fremmedspråk, tilsier at muligheten til å snakke språket i sosialt samspill i trygge omgivelser, og å motta direkte tilbakemeldinger, er avgjørende for å tilegne seg språket. I så måte har samtaleagenter store fordeler som metode, sier hun.

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter