Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det?
Fartein Ask Torvik, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, og Liza Reisel, seniorforsker ved Institutt for samfunnsforskning, byr på god og nyansert diskusjon rundt kjønnsforskjeller i norsk skole. (Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims).

Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det?

En rapport fra 2019 viser tydelige kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, og guttene kommer klart dårligst ut. Hva kommer det av at guttene gjør det så mye dårligere enn jentene på skolen? Og er dette egentlig et problem når menn allikevel tjener mest, eier mest og sitter i flere makt- og lederposisjoner?

I februar 2019 la Stoltenbergutvalget fram rapporten «Nye sjanser – bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp». Rapporten viste tydelige og systematiske forskjeller i skoleprestasjoner mellom gutter og jenter på alle nivåer i utdanningsløpet.

I kjølvannet av denne rapporten har det oppstått mye debatt og delte meninger rundt kjønnsforskjellene i norsk skole, og flere andre prosjekter og utvalg har forsøkt å finne årsaker, konsekvenser og mulige løsninger. Blant disse finner vi forskningsprosjektet HealthGap hos Folkehelseinstituttet og Determined to succeed, som er ledet av Institutt for samfunnsforskning.

Podkasten «Det virker!» er produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering, som er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. De har hatt besøke av forskere fra begge disse prosjektene. Podkasten kan du høre her.

Gutter gjør det dårligere enn jenter på skolen. Hvorfor er det slik? Hvilke konsekvenser har dette for gutter og menn? Og hva kan vi gjøre med det? (Foto: Unsplash)

Relaterte artikler

Forbundsleder Stig Johannessen

Gode skoler og barnehager er bra for alle barn!

Skolelederforbundet er glad for at en i budsjett 2025 viser en intensjon til å satse på en trygg og god barnehage og en skole med et godt skolemiljø, en satser på fullføring, læreplass og en mer praktisk skole. Skolelederforbundet er glad for at det satses på flere ansatte i barnehage, mer læremateriell og utstyr i skolen for å få til en mer praktisk skole viser at en er villig til å gå i riktig retning, men det som gjøres er for lite. Vi må styrke laget rundt eleven, lederne, lærerne og barna.

Nyheter

Bli med på gratis frokostseminar om forebygging av alkoholrelatert sykefravær

15 % av sysselsatte har et risikofylt alkoholbruk, det vil si alkoholbruk som kan ha negative konsekvenser for arbeidsplassen og på sikt kan føre til avhengighet. Beregninger fra Samfunnsøkonomisk analyse viser at alkoholrelatert fravær og ineffektivitet koster arbeidslivet minst 1,1 milliarder årlig. I tillegg vet vi at over 300 000 arbeidstakere dropper jobbfester på grunn av alkoholbruken der, og like mange sier de har opplevd drikkepress i slike situasjoner.

Nyheter

Bedre dager på jobben – Hvordan små grep kan gjøre en stor forskjell

Hva er det egentlig norske arbeidstakere har å utsette på jobben – og hvordan kan ledere, tillitsvalgte og ansatte sammen forbedre arbeidsmiljøet?

Nyheter