Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det?
Fartein Ask Torvik, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, og Liza Reisel, seniorforsker ved Institutt for samfunnsforskning, byr på god og nyansert diskusjon rundt kjønnsforskjeller i norsk skole. (Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims).

Hvorfor gjør gutter det dårligere enn jenter på skolen, og hva kan vi gjøre med det?

En rapport fra 2019 viser tydelige kjønnsforskjeller i det norske utdanningssystemet, og guttene kommer klart dårligst ut. Hva kommer det av at guttene gjør det så mye dårligere enn jentene på skolen? Og er dette egentlig et problem når menn allikevel tjener mest, eier mest og sitter i flere makt- og lederposisjoner?

I februar 2019 la Stoltenbergutvalget fram rapporten «Nye sjanser – bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp». Rapporten viste tydelige og systematiske forskjeller i skoleprestasjoner mellom gutter og jenter på alle nivåer i utdanningsløpet.

I kjølvannet av denne rapporten har det oppstått mye debatt og delte meninger rundt kjønnsforskjellene i norsk skole, og flere andre prosjekter og utvalg har forsøkt å finne årsaker, konsekvenser og mulige løsninger. Blant disse finner vi forskningsprosjektet HealthGap hos Folkehelseinstituttet og Determined to succeed, som er ledet av Institutt for samfunnsforskning.

Podkasten «Det virker!» er produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering, som er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. De har hatt besøke av forskere fra begge disse prosjektene. Podkasten kan du høre her.

Gutter gjør det dårligere enn jenter på skolen. Hvorfor er det slik? Hvilke konsekvenser har dette for gutter og menn? Og hva kan vi gjøre med det? (Foto: Unsplash)

Relaterte artikler

Webinar: Godt skole-hjemsamarbeid

Webinar med FUG: Godt skole-hjemsamarbeid

Hvordan kan man få til et godt samarbeid med mellom skolen og foreldrene? Hvilke forventninger har foreldrene til oss som jobber i skolen, og hva kan vi forvente av foreldrene?

Nyheter
Dorothea Blix

Ungdomsmelding, fullføringsreformen og fellesskolens rolle i et framtidig samfunn

Hvor er vi og hvor skal vi?

Nyheter
Stig Johannessen og Kari Nessa Nordtun

I 2025 skal det velges ny forbundsleder

På Skolelederforbundets landsmøte i 2025 skjer det et spennende veivalg. Forbundsleder Stig Johannessen har besluttet at han ikke stiller til gjenvalg etter to innholdsrike perioder som forbundsleder.

Nyheter