Hovedavtaleveilederen er oppdatert

KS, LO Kommune, Unio, YS Kommune og Akademikerne kommune har i fellesskap oppdatert hovedavtaleveilederen. Veilederen er et nyttig hjelpemiddel for hvordan de mest sentrale bestemmelsene i Hovedavtalen kan, og i noen tilfeller, skal forstås.

Det organiserte arbeidsliv og partsbegrepet er nye tema som omtales særskilt. «Særskilte tema» er blant annet utvidet med omtale av personopplysninger og lokale forhandlinger samt partssamarbeid om klima- og miljøtiltak.

Definisjoner, samhandlingsformer, tillitsvalgtordningen, frikjøp, partssammensatt utvalg og permisjoner er noen av temaene som er omtalt i veilederen. Veilederen inneholder også praktiske råd.

Veilederen kan lastes ned her som pdf.