Gi skoler og barnehager fleksibilitet fremfor rigide nasjonale normer

Regjeringen Støre har nå lagt frem sin regjeringsplattform. Blant annet skal det tilbakevirkende kravet om et bestemt antall studiepoeng i undervisningsfag fjernes og avskiltingen av lærere stanses.

Vi støtter regjeringen i dette fordi regelen hindrer ledere og ansatte i å finne gode lokale løsninger for sin skole. Lærere skal ha god og formell kompetanse i de fagene de skal undervise i, men vi er uenige i at bestemmelsen skal ha tilbakevirkende kraft og gjelde alle lærere.

Skoleeiere og rektorer skal selv ha mulighetene til å vurdere om skolen har nødvendig og tilstrekkelig kompetanse. En lærer med lærerutdanning som har undervist i et fag i flere tiår, har en realkompetanse som er like verdifull – om ikke mer – enn nyutdannede lærere med flere studiepoeng.

God skolepolitikk handler like mye om fleksibilitet, lokal forståelse og det muliges kunst – som det handler om studiepoeng. Regjeringen bør merke seg at det er den enkelte skoleeier, rektor og virksomhet sitter med best oversikt over hvilke løsninger skolen og elevene er best tjent med.

Rigide krav og nasjonale normer som ikke lar seg kombinere med den varierte hverdagen som finnes i vårt langstrakte land er mer til hinder enn gavn for barn og elevers læringsutbytte.

Relaterte artikler

Det er i tider som nå barna trenger politikere.

Revidert nasjonalbudsjett 2025 og kommuneproposisjonen viser ansvarlighet, men bommer på det viktigste: trygghet og støtte for barn og unge i skole og barnehage, mener Skolelederforbundet.

Nyheter
Dorothea Blix

Et skoleår går inn for landing, men samfunnsoppdraget tar ikke ferie

Mens vi legger siste hånd på dette skoleåret, er neste allerede i støpeskjeen. De siste ukene før sommerferien viser tydelig hvor sammensatt skoleledelse er: sluttvurdering, vitnemål, eksamener, overgangsmøter, inntaksmøter, russefeiring, klager, gleder, avskjedsmarkeringer og nyansettelser. Hele spennet i oppdraget vårt blir ekstra tydelig på kort tid – og det krever både tilstedeværelse og oversikt.

Nyheter
Kari Nessa Nordtun

KD: Slik blir de nye reglene for når en ansatt i skolen kan gripe inn fysisk

Fra høsten kan ansatte i skolen gripe inn fysisk for å hindre at elever forstyrrer undervisningen eller kommer med verbale angrep.

Nyheter