Gi skoler og barnehager fleksibilitet fremfor rigide nasjonale normer

Regjeringen Støre har nå lagt frem sin regjeringsplattform. Blant annet skal det tilbakevirkende kravet om et bestemt antall studiepoeng i undervisningsfag fjernes og avskiltingen av lærere stanses.

Vi støtter regjeringen i dette fordi regelen hindrer ledere og ansatte i å finne gode lokale løsninger for sin skole. Lærere skal ha god og formell kompetanse i de fagene de skal undervise i, men vi er uenige i at bestemmelsen skal ha tilbakevirkende kraft og gjelde alle lærere.

Skoleeiere og rektorer skal selv ha mulighetene til å vurdere om skolen har nødvendig og tilstrekkelig kompetanse. En lærer med lærerutdanning som har undervist i et fag i flere tiår, har en realkompetanse som er like verdifull – om ikke mer – enn nyutdannede lærere med flere studiepoeng.

God skolepolitikk handler like mye om fleksibilitet, lokal forståelse og det muliges kunst – som det handler om studiepoeng. Regjeringen bør merke seg at det er den enkelte skoleeier, rektor og virksomhet sitter med best oversikt over hvilke løsninger skolen og elevene er best tjent med.

Rigide krav og nasjonale normer som ikke lar seg kombinere med den varierte hverdagen som finnes i vårt langstrakte land er mer til hinder enn gavn for barn og elevers læringsutbytte.