Forventningene må realitetsorienteres

Behovet for avlastning er enormt og forventningene til skoler og barnehager må realitetsorienteres, mener forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Det er viktig å skjerme barn og unge, men inngripende tiltak, høyt sykefravær og strenge testregimer gjør at vi må vurdere hva som er mulig med de ressursene som er tilgjengelig. Det er svært vanskelig å opprettholde et forsvarlig tilbud slik situasjonen er.

Ansatte havner i langvarig karantene, og skole- og barnehageansatte må derfor innlemmes som samfunnskritiske funksjoner på linje med helsepersonell, mener Johannessen.

– Og samtidig er det behov for øremerkede midler til lederstøtte. Rektorer, styrere og ledere innen oppvekst og opplæring har allerede vært i beredskap i 21 måneder uten mulighet for turnus, sier han.

I Oslo innføres heldigital skole fra 17. desember. I den forbindelse har Avisa Oslo intervjuet Trond Nilsen som er rektor på Lofsrud skole og fylkesleder i Skolelederforbundet i Oslo.

– Dette synes jeg bra. Skolelederforbundet vil aller helst ha elevene på skolen, men dagens karantenebestemmelser gjør at vi får bemanningsproblemer. Siden det er mye smitte, risikerer vi å gå tom for personell om ikke lenge, sier Trond Nilsen til Avisa Oslo.

Han håper også at karantenebestemmelsene kan endres, slik at man unngår den samme situasjonen på nyåret.

– Så lenge det ikke skjer noe med karantenebestemmelsene, vil denne problematikken være like vanskelig i januar. Vi risikerer smitte i mange klasserom og lærere i karantene. Slik karantenebestemmelsene er nå, slår de svært uheldig ut, sier han til Avisa Oslo.

 

Relaterte artikler

Podkast: Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Nyheter
Episode 321

Podkast: Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Nyheter

Vårens vakreste eventyr – lønnsforhandlingene

Eller blir det det?

Nyheter