Forventningene må realitetsorienteres

Behovet for avlastning er enormt og forventningene til skoler og barnehager må realitetsorienteres, mener forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Det er viktig å skjerme barn og unge, men inngripende tiltak, høyt sykefravær og strenge testregimer gjør at vi må vurdere hva som er mulig med de ressursene som er tilgjengelig. Det er svært vanskelig å opprettholde et forsvarlig tilbud slik situasjonen er.

Ansatte havner i langvarig karantene, og skole- og barnehageansatte må derfor innlemmes som samfunnskritiske funksjoner på linje med helsepersonell, mener Johannessen.

– Og samtidig er det behov for øremerkede midler til lederstøtte. Rektorer, styrere og ledere innen oppvekst og opplæring har allerede vært i beredskap i 21 måneder uten mulighet for turnus, sier han.

I Oslo innføres heldigital skole fra 17. desember. I den forbindelse har Avisa Oslo intervjuet Trond Nilsen som er rektor på Lofsrud skole og fylkesleder i Skolelederforbundet i Oslo.

– Dette synes jeg bra. Skolelederforbundet vil aller helst ha elevene på skolen, men dagens karantenebestemmelser gjør at vi får bemanningsproblemer. Siden det er mye smitte, risikerer vi å gå tom for personell om ikke lenge, sier Trond Nilsen til Avisa Oslo.

Han håper også at karantenebestemmelsene kan endres, slik at man unngår den samme situasjonen på nyåret.

– Så lenge det ikke skjer noe med karantenebestemmelsene, vil denne problematikken være like vanskelig i januar. Vi risikerer smitte i mange klasserom og lærere i karantene. Slik karantenebestemmelsene er nå, slår de svært uheldig ut, sier han til Avisa Oslo.

 

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter