Lønnsoppgjøret er i gang i staten og leder av YS Stat, Pål N. Arnesen, er klar på at statsansatte nå skal ha et skikkelig lønnsløft.
Hilde Pettersen fra Skolelederforbundet og Mona Bjørnstad, forhandlingsleder i YS Kommune.
Onsdag formiddag startet forhandlingene for ansatte i staten med kravoverrekkelse i Regjeringskvartalet. Få timer senere leverte YS sine krav til Oslo kommune.
– I år må vi ha reallønnsvekst for både statsansatte og ansatte i Oslo kommune, sier Hilde Pettersen, som representerte Skolelederforbundet under kravoverleveringen i Oslo kommune.
Pål N. Arnesen er leder i YS Stat. Han mener et solid, sentralt tillegg for alle er nødvendig.
– Strømkrisen, økning i matvareprisene og den sterke, generelle prisveksten gjør at årets oppgjør må monne i lommeboka, sier han.
Vanskeligere å rekruttere
Arnesen sier statens ansatte er i ferd med å bli lønnsmessig akterutseilt.
– Det merkes ved at det er blitt vanskeligere å rekruttere og beholde gode medarbeidere i staten. Alle ansatte i staten må gis et løft, ikke bare utvalgte grupper.
Også blant skoleledere ser vi problemer med rekrutteringen. En studie utført på vegne av Skolelederforbundet viste at kun 3 av 10 mellomledere i skolen kunne tenke seg å søke rektorjobb.
– Dette er alarmerende tall som kan tyde på at en lederkrise i skolen kan være i emning. Lønn er et av flere virkemidler som kan være med på å styrke rekrutteringen, sier Pettersen.
Avtalefestet pensjon (AFP) er en tidligpensjonsordning som gir arbeidstakere muligheten til å gå av med pensjon før fylte 67 år. I januar 2025 ble det innført flere endringer i denne ordningen. Lurer du på hva som er de viktigste? Bli med på gratis webinar.
Interkommunalt samarbeid er veien til bedre digital kompetanse i skolen
I forrige uke var vi invitert av KS til lanseringen av arbeidet med DPIA for Google Workspace for Education. Her har KS i samarbeid med flere norske kommuner jobbet frem et rammeverk for vurdering og implementering av verktøy fra denne «giganten». Kunnskapsdepartementet har bidratt i arbeidet, og løfter i sin innledning at dette er et svar på føringene gitt i Strategi for digital kompetanse i barnehage og skole, som KD og KS lanserte for ett år siden.