![](https://www.skolelederforbundet.no/wp-content/uploads/2024/07/Danmark-Lene-Tanggaard-mindre.jpg)
Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark
Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.
- Det er ikke nødvendigvis riktig at de dyktigste lærerne skal bli ledere, sier Skolelederforbundets nestleder Mona Søbyskogen. Hun er tydelig på at regjeringen må gjeninnføre den nylig skrinlagte lærerspesialistordningen.
– I skolen er det viktig å bygge reisverk til støtte for god utvikling for elevene både faglig og sosialt. Lærerspesialister som støtter profesjonsfelleskapet i den faglige utviklingen, bidrar til utvikling i riktig retning, sier Søbyskogen.
Nestlederen mener at en lærerspesialistordning på sikt vil bedre rekrutteringen til læreryrket, og bidra til at flere lærere velger å stå i jobben lenger.
– Fra min egen praksis som rektor har jeg svært gode erfaringer med lærerspesialistordningen, både funksjonen, utdanningen og tilskuddet for å lønne lærere som påtar seg ansvar for utviklingsarbeid på skolen, tilføyer Søbyskogen.