– Få lærerspesialistene inn igjen
Mona Søbyskogen er nestleder i Skolelederforbundet.n

– Få lærerspesialistene inn igjen

- Det er ikke nødvendigvis riktig at de dyktigste lærerne skal bli ledere, sier Skolelederforbundets nestleder Mona Søbyskogen. Hun er tydelig på at regjeringen må gjeninnføre den nylig skrinlagte lærerspesialistordningen.

– I skolen er det viktig å bygge reisverk til støtte for god utvikling for elevene både faglig og sosialt. Lærerspesialister som støtter profesjonsfelleskapet i den faglige utviklingen, bidrar til utvikling i riktig retning, sier Søbyskogen.

Nestlederen mener at en lærerspesialistordning på sikt vil bedre rekrutteringen til læreryrket, og bidra til at flere lærere velger å stå i jobben lenger.

– Fra min egen praksis som rektor har jeg svært gode erfaringer med lærerspesialistordningen, både funksjonen, utdanningen og tilskuddet for å lønne lærere som påtar seg ansvar for utviklingsarbeid på skolen, tilføyer Søbyskogen.

Relaterte artikler

Hvordan skal vi hjelpe de engstelige barna?

Noen barn er mer engstelige enn andre og for noen kan det være veldig hemmende. Men ofte skal det ikke så veldig stor innsats til for å gi disse barna en bedre skolehverdag.

Nyheter

Ny podkast: Hvordan håndterer skoleledere langvarige 9A-saker?

Mange av Skolelederforbundets medlemmer er godt kjent med Opplæringslovens kapittel 9A, som omhandler elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Nedfelt i loven er også skolens aktivitetsplikt når 9A-saker meldes inn. Disse sakene kan være langvarige og belastende for alle de involverte.

Nyheter

Bli med på virtuell workshop om skoleledelse den 19. mars

Som medlem av Skolelederforbundet har du mulighet til å delta på seks frittstående virtuelle workshops om skoleledelse. Webinarene er utviklet av Apple Professional Learning for ESHA (European School Heads Association). ESHA er en medlemsorganisasjon for nasjonale skolelederforbund i Europa. Den andre workshopen i serien holdes på tirsdag den 19. mars, klokken 13.00 – 14.30. Tittelen […]

Nyheter