
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
- Det er ikke nødvendigvis riktig at de dyktigste lærerne skal bli ledere, sier Skolelederforbundets nestleder Mona Søbyskogen. Hun er tydelig på at regjeringen må gjeninnføre den nylig skrinlagte lærerspesialistordningen.
– I skolen er det viktig å bygge reisverk til støtte for god utvikling for elevene både faglig og sosialt. Lærerspesialister som støtter profesjonsfelleskapet i den faglige utviklingen, bidrar til utvikling i riktig retning, sier Søbyskogen.
Nestlederen mener at en lærerspesialistordning på sikt vil bedre rekrutteringen til læreryrket, og bidra til at flere lærere velger å stå i jobben lenger.
– Fra min egen praksis som rektor har jeg svært gode erfaringer med lærerspesialistordningen, både funksjonen, utdanningen og tilskuddet for å lønne lærere som påtar seg ansvar for utviklingsarbeid på skolen, tilføyer Søbyskogen.