En av ti ungdommer utestenges fra russefeiringen
Selv om flere kan ha en god russetid, er det mange elever som opplever mobbing, krenkelser og utestenging gjennom alle tre årene på videregående skole, skriver Ombud for barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold. (Foto: Lise Åserud / NTB)

En av ti ungdommer utestenges fra russefeiringen

En undersøkelse gjennomført av Ombud for barn og unge i daværende Viken, viser at én av ti ungdommer opplever å bli utestengt fra russegrupper.

Én av ti ungdommer utestenges fra russegrupper, og én av fem ikke vet om de skal feire i det hele tatt, skriver Ombud for barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold i en pressemelding.

Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2023 og omfattet alle elevene på VG1, VG2 og VG3 i daværende Viken, nå Akershus, Buskerud og Østfold.

– Slik det er nå, har russefeiringen vokst ut av alle proporsjoner og mange opplever et stort utenforskap. Østfold skal i 2024 se hvordan vi som skoleeier kan bidra til at russefeiringen blir bedre for alle, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap) i Østfold fylkeskommune.

Leder for hovedutvalget for opplæring i Buskerud Simen Murud (H), er også blant politikerne som har kommentert funnene.

– Samtlige fylkesdirektører for utdanning i Norge har blitt enige om å jobbe for en ny feiring i 2026. I tillegg har regjeringen foreslått flere tiltak for å endre feiringen, sier han.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) varslet desember i fjor at regjeringen vil oppfordre skoler til å flytte russetiden, samt å forby russeklær der det fører til ekskludering.

Les også artikkelen fra Skolelederen nr. 2/2023 om hvordan ombudet for barn og unge i Viken, i samarbeid med videregående skoler, jobber for å få en mer inkluderende russetid.

(©NTB)