Eksamen post-korona: Hva nå?

Pandemien er over, og nå skal det avholdes eksamen for første gang på fire år. Dette er nytt for alle elevene, og det samme gjelder for mange av dem som har ansvar for gjennomføringen.

Per Kristian Larsen-Evjen er avdelingsdirektør i divisjon for læring og vurdering i Udir. Hans divisjon har ansvar for eksamen og prøver på nasjonalt nivå, så han vet godt hvilke utfordringer skolen står overfor i år.

Podkast: Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Episode 321

Podkast: Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.

Vårens vakreste eventyr – lønnsforhandlingene

Eller blir det det?