Drøftet lederrollen i skole og barnehage
Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet og statssekretær Synnøve Skar i KD.

Drøftet lederrollen i skole og barnehage

Skolelederforbundet hadde i dag møte med Statssekretær Synnøve Skar i KD. På møtet drøftet partene lederrollen i skole og barnehage.

Forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet la frem forbundets perspektiver på bredden i lederoppgaven og behovet for å gjennomgå oppgaveporteføljen. Dette er blant annet viktig for å kunne lage gode rollebeskrivelser for de utdanninger som tilbys ledere i vår sektor.

– Vi har gjennom de siste årene lagt vekt på å fremskaffe et solid forskningsgrunnlag. Forskningsrapportene har pekt på  behovet for å gjennomgå og evaluere lederkravene som er stilt av myndighetene. Gode dialoger med Kunnskapsdepartementet er viktig for å bidra til nye og reviderte krav som grunnlag for de utdanninger som skal tilbys, uttaler forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Relaterte artikler

Innovative læringsmiljøer vinner frem i Danmark

Innovative læringsmiljøer har som mål å fremme læring, trivsel, motivasjon og kreativitet. Det skal forberede elevene på fremtidens arbeidsmarked og i økende grad sikre at skolen kan ta imot alle barn.

Nyheter | Fagartikler

Pekefinger eller støttespiller: Hva blir statsforvalterens rolle under den nye opplæringsloven?

Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).

Nyheter

Har kunstig blitt naturlig?

På Vika videregående i Oslo er skoledagen preget av både kunstig og naturlig intelligens. Hva er erfaringen?

Nyheter | Fagartikler