Dette mener vi om ungdomsskolereformen

I dag behandler Stortinget et representantforslag fra Høyre om en ungdomsskolereform. Skolelederforbundet støtter at det opprettes en partssammensatt arbeidsgruppe som skal gjennomgå behovet for en reform i ungdomsskolen.

I en eventuell reform vil det være svært viktig at overgangen mellom ungdomsskole og videregående blir mer sømløs. Det krever et mye tettere og mer forpliktende samarbeid med fylkeskommunen og arbeidslivet.

Kompetansen i rådgivningstjenesten må styrkes. En vei å gå kan være at videregående skole gis et større ansvar, og at rådgivere i ungdomsskolen «sertifiseres» av den videregående skolen.

Elever må hjelpes til å velge riktig! Det er ikke sikkert at alle 15-åringer er modne nok til å ta valg for resten av livet. Dette stiller store krav til skolens ansatte, til skolens kapasitet og samlede kompetanse.

Relaterte artikler

Takk for tilliten og inspirasjonen

Torsdag 30.11 ble Dronning Sonjas skolepris delt ut, og jeg må benytte denne anledningen til å takke for oppdraget og tilliten til å få delta på juryarbeidet denne høsten. Mange solide kandidater fra vårt langstrakte land var blant de nominerte. Å lese beskrivelsen av all den solide praksisen hos de nominerte bekrefter at dette er vi gode på i norsk skole.

Nyheter

Tre nye lokallag i Agder

Denne uka var det medlemsmøte i Skolelederforbundet Agder, hvor medlemmene blant annet fikk presentert Skolelederforbundets rapport «Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet» ved to av forskerne fra Universitetet i Agder, Morten Øgård og Connie Bylund Salvesen. På møtet hadde vi også gleden av å etablere tre nye lokallag i Agder: Lindesnes, Agder Øst og […]

Nyheter

Sammen må vi styrke elevenes kunnskap i matte, lesing og naturfag

Pisa undersøkelsen som kom i dag, føyer seg inn i rekken av undersøkelser som viser at elevene våre skårer dårlig på matte, lesing og naturfag. Utviklingen går dessverre i feil retning. –  Vi har pekt på behovet for at skolene får tilstrekkelig med ressurser for å kunne gi opplæring av høy kvalitet, sier leder av […]

Nyheter