
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
I revidert nasjonalbudsjett varsler regjeringen en reduksjon på 11,5 milliarder kroner i rammeoverføringene til kommunene. - Urovekkende, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.
– Vi spør vi oss om regjeringen egentlig har tatt innover seg de store konsekvensene som pandemien har hatt for barn og unges læring og utvikling, sier forbundsleder Stig Johannessen.
– Vi befinner oss i en tid der skolene og barnehagene må rustes opp, og ikke bygges ned. Barna og elevene våre har behov for et langvarig styrket oppvekst- og opplæringstilbud, sier Johannessen.
Forbundslederen advarer mot små tiltak som ikke monner.
– Regjeringen ønsker å bruke 75 millioner spesifikt til å motvirke de negative konsekvensene som pandemien har medført for våre barn og unge. Det blir dessverre en dråpe i havet når kommuneinntektene samtidig synker så kraftig, poengterer forbundslederen.