Barn og unge blir ikke deprimerte av sosiale medier
Ill.foto: NTB/Maskot
Publisert 06.09.23 | Ole Alvik

Barn og unge blir ikke deprimerte av sosiale medier

Forekomsten av angst og depresjon har økt blant barn og unge. Det samme har bruk av sosiale medier. Men det betyr ikke at det er en sammenheng mellom psykisk helse og sosiale medier.

I forskningsprosjektet Tidlig trygg i Trondheim har forskere ved NTNU fulgt over 800 barn gjennom en seksårsperiode for å se etter sammenhenger mellom bruk av sosiale medier og utvikling av symptomer på psykiske lidelser. Forskerne har samlet inn data annet hvert år fra barna var 10 – 16 år gamle. Resultatene viser at økt bruk av sosiale medier ikke førte til flere symptomer på angst og depresjon.

I årene som kommer vil forskerne også undersøke hvordan ulike erfaringer på sosiale media, som nettmobbing og posting av nakenbilder, påvirker unges utvikling og fungering.

I et intervju med Gemini, som publiserer forskningsnyheter fra NTNU og Sintef, sier en av forskerne bak studien, Silje Steinsbekk, at selv om barn og unge ikke får mer symptomer på angst og depresjon, så betyr ikke det at de ikke kan ha dårlige opplevelser på sosiale medier, føle seg avhengige eller utestengte. Men hun minner om at sosiale medier også har positive sider, som en arena for fellesskap og tilhørighet hvor det er lett å holde kontakt med venner og familie. Sosiale medier kan være en plattform for sosial støtte og beskytte mot ensomhet.

 

Ill.foto: Istockphoto

Tidlig trygg i Trondheim er et forskningsprosjekt som undersøker barn og unges psykologiske og sosiale utvikling.

Forskerne samlet inn informasjon fra tusen barn og deres foreldre annethvert år fra deltagerne var 4 til 16 år.

Deltagerne er nå 18-19 år gamle, og de skal følges opp annet hvert år også etter at de er blitt voksne.

Prosjektets hjemmeside finner du på Ntnu.no/tidlig-trygg.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter