Arendalsuka: Hvordan lære om mobbeforebygging?
Ill.foto: Istockphoto

Arendalsuka: Hvordan lære om mobbeforebygging?

Partnerskap mot mobbing inviterer til debatt under Arendalsuka onsdag 17. august. Hva lærer lærere om mobbing i utdannelsen sin? Og hva skulle de som ansetter lærere ønske de hadde lært?

Dette er blant spørsmålene som blir en del av samtalen under Partnerskap mot mobbings arrangement «Mobbeforebygging i lærerutdanningen», onsdag 17. august fra kl. 09.30, under Arendalsuka.

Synet på mobbing er i endring fra et rent individfokus til å også handle om sosiale dynamikker og utrygge fellesskap. Tilhørighet til felleskapet er viktig for at elever skal oppleve et trygt godt skolemiljø. I et endret syn er også læreres faglige undervisning og fellesskapende praksis avgjørende for å forebygge mobbing.

Her kan du lese om arrangementet på arendalsuka.no Mobbing #2022 – Mobbeforebygging i lærerutdanningen – Arendalsuka (her finner du også lenke til streaming av arrangementet)

Vi i Partnerskap mot mobbing har invitert ulike aktører med erfaring og kjennskap til lærerutdanning. Her kan du høre om hvordan et mobbesyn i endring kan være med på å både utfordre og utvikle dagens lærerutdanning.

Du møter blant andre disse:

  • Frode Restad (moderator), forsker ved Oslo Met
  • Dag Johannes Sunde, studieleder og lærerutdanner ved OsloMet
  • Tarja Irene Tikkanen, professor og lærerutdanner ved UiS
  • Kristin Eidet Robstad, direktør oppvekst i Kristiansand kommune
  • Linda Fagermo Hjørnevik, rektor/enhetsleder ved Rykene oppvekstsenter i Arendal
  • Lars Strande Syrriste, leder av Pedagogstudentene

Vi ses på Lille hotell onsdag 17. august fra klokka 09.30. Velkommen!

Se også hjemmesiden til Partnerskap mot mobbing Partnerskap mot mobbing

Relaterte artikler

Forbundsleder Stig Johannessen

Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes: – Vi må ikke kaste den bort

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser. Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

Nyheter

Elevundersøkelsen: Dårligere skolemiljø for elever med annen kjønnsidentitet

Elevundersøkelsen 2023 viser at elevene som krysser av for kjønnskategorien «annet» skårer betydelig lavere på samtlige læringsmiljøindekser. De opplever også mer mobbing enn elever som betegner seg som jente eller gutt.

Nyheter

Demokrati og medborgerskap – å lede en bærebjelke i demokratiet

Vi er i gang med skoleåret 2024/25 med ny opplæringslov, og en fagfornyelse som snart kjennes som en gammel venn. Samtidig er verden rundt oss slik at vi hele tiden løper etter den i møte samtiden, og med redskaper og ressurser som er laget i og til fortiden. I alle fall kan vi kjenne oss overveldet av dette inntrykket.

Nyheter