9 av 10 klager på mobbesaker får medhold hos statsforvalteren

Av de over 700 mobbesakene som ble klaget inn til statsforvalterne i første halvdel av 2021, fikk mer enn ni av ti elever og foreldre medhold.

Ill: Istockphoto

Det viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet.

– Dette viser at vi må ha en enda sterkere innsats for et godt og trygt læringsmiljø, og at det er viktig at lærere og andre ansatte i skolen får nok tid til å følge opp hver enkelt elev på en god måte, uttaler kunnskapsminister Tonje Brenna.

Laget rundt eleven viktigst

Vi setter stor pris på at dette blir satt på dagsorden og tatt på alvor. Det viktigste skolene kan gjøre er å styrke laget rundt eleven, og det krever koordinering fra skoleledelsen og ressurser til å sette inn nødvendige tiltak.

Kunnskapsministeren åpner for at skolene kan ta kontakt dersom de har behov for ressurser, redskaper eller kompetanse. Vi vet at mange skoler har slike behov, både når det gjelder økonomiske rammer, frihet til å tilknytte seg fagpersonale og kompetanseutvikling. Dessuten er det mange skoler som har mindre handlingsrom på grunn av krevende kommuneøkonomi.

Mobbesakene klages inn til statsforvalterne når elever og foreldre opplever at skolen ikke tar saken deres på alvor.