Forhandlingene i Oslo kommune og staten er i gang

Lønnsoppgjøret er i gang i staten og leder av YS Stat, Pål N. Arnesen, er klar på at statsansatte nå skal ha et skikkelig lønnsløft.

Hilde Pettersen og Mona Bjørnstad
Hilde Pettersen fra Skolelederforbundet og Mona Bjørnstad, forhandlingsleder i YS Kommune.

Onsdag formiddag startet forhandlingene for ansatte i staten med kravoverrekkelse i Regjeringskvartalet. Få timer senere leverte YS sine krav til Oslo kommune.

– I år må vi ha reallønnsvekst for både statsansatte og ansatte i Oslo kommune, sier Hilde Pettersen, som representerte Skolelederforbundet under kravoverleveringen i Oslo kommune.

Pål N. Arnesen er leder i YS Stat. Han mener et solid, sentralt tillegg for alle er nødvendig.

– Strømkrisen, økning i matvareprisene og den sterke, generelle prisveksten gjør at årets oppgjør må monne i lommeboka, sier han.

Vanskeligere å rekruttere

Arnesen sier statens ansatte er i ferd med å bli lønnsmessig akterutseilt.

– Det merkes ved at det er blitt vanskeligere å rekruttere og beholde gode medarbeidere i staten. Alle ansatte i staten må gis et løft, ikke bare utvalgte grupper.

Også blant skoleledere ser vi problemer med rekrutteringen. En studie utført på vegne av Skolelederforbundet viste at kun 3 av 10 mellomledere i skolen kunne tenke seg å søke rektorjobb.

– Dette er alarmerende tall som kan tyde på at en lederkrise i skolen kan være i emning. Lønn er et av flere virkemidler som kan være med på å styrke rekrutteringen, sier Pettersen.

Mer om tariff- og lønnsoppgjøret 2022