![Webinar: Godt skole-hjemsamarbeid](https://www.skolelederforbundet.no/wp-content/uploads/2025/01/FUG-webinar-2024_thmb.jpg)
Webinar med FUG: Godt skole-hjemsamarbeid
Hvordan kan man få til et godt samarbeid med mellom skolen og foreldrene? Hvilke forventninger har foreldrene til oss som jobber i skolen, og hva kan vi forvente av foreldrene?
For å få flere lærere vil regjeringen at de som allerede jobber i skolen, men ikke har en lærerutdanning, skal få mulighet til å ta dette kombinert med jobb.
Det er ett av flere tiltak kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) foreslår i en ny strategi, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
Målet er at flere skal søke seg til lærerutdanningen, og at flere skal ha lyst til å bli i yrket.
Bakgrunnen er at én av tre lærerstudieplasser sto tomme i høst til tross for at det i dag mangler 5400 kvalifiserte lærere i norske barnehager og skoler.
– Å satse på lærere er noe av det viktigste vi gjør for barna våre. Derfor er det alvorlig når færre søker lærerutdanning samtidig som det er lærermangel mange steder, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i pressemeldingen.
Kunnskapsministerens strategi er utarbeidet i samarbeid med elleve organisasjoner i barnehage- og Skole-Norge.
Skolelederforbundet er glad for at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og regjeringen tar på alvor den store utfordringen vi har til å rekruttere nok lærere til barnehager og skoler.
– Vi har hatt en god dialog og vi har blitt lyttet til. Men nå må dette følges opp med økonomi, slik at barnehagene og skolene kan gjennomføre dette. Våre skole- og barnehageledere i hele landet opplever nedskjæringer. Dette kan ikke fortsette. Vi må bruke pengene våre der de unge er; i barnehagen og skolene, sier forbundsleder Stig Johannessen.
Et av de sentrale punktene i strategien er å styrke laget rundt barn og unge. Dette vil også gjøre at læreren kan bruke tid på opplæring samt at vi får flere yrkesgrupper inn i skolen.
– Å være leder innen oppvekstsektoren er verdens beste yrke. Å jobbe for at barn og unge skal oppleve mestring, trygghet og læring er givende. Men, for å sikre et godt lag rundt alle elevene er det nødvendig å styrke økonomien til barnehager og skoler. Jeg håper at dette blir en sentral debatt på regjeringens budsjettkonferanse nå i mars og at det bevilges mer penger til barnehage og skole, avslutter leder i skolelederforbundet Stig Johannessen.