YS Stat varsler streik i Oslo

Rundt 260 YS-medlemmer i Oslo, fordelt på departementer, direktorater og Universitetet i Oslo, tas ut i konflikt om det ikke oppnås enighet i lønnsoppgjøret i staten.

Pål Arnesen

Lørdag 21. mai møtes partene i staten til meklingsinnspurt hos Riksmekleren. Fristen for å komme til enighet er klokken 24.00 mandag 23. mai.

– Streikeuttaket vil i første fase først og fremst ramme arbeidsgiver, sier leder av YS Stat, Pål N. Arnesen.

Arnesen sier YS Stat går inn i sluttfasen med sikte på å finne en løsning.

– Det er klart at de økonomiske kravene må innfris, og det er tydelig krevende for arbeidsgiver. Vi aksepterer ikke et tredje år på rad med lavere lønnsvekst enn sammenlignbare grupper, sier han.

Disse virksomhetene vil bli rammet av streik hvis partene ikke kommer til enighet:

• Arbeids- og inkluderingsdepartementet
  • Finansdepartementet
  • Klima- og miljødepartementet
  • Kunnskapsdepartementet
  • Nærings- og fiskeridepartementet
  • Samferdselsdepartementet
  • Arbeids- og velferdsdirektoratet
  • Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
  • Politidirektoratet
  • Skattedirektoratet
  • Tolldirektoratet
  • Universitet i Oslo

YS Stat er en sammenslutning av følgende YS-forbund, som har statsansatte medlemmer: Parat, Delta, Befalets Fellesorganisasjon, Norsk Tollerforbund, Skatteetatens landsforbund, Stafo, Kriminalomsorgens Yrkesforbund, Finansforbundet og Skolelederforbundet.