YS Kommune varsler streik i åtte bykommuner og to fylker

YS Kommune tar ut totalt 430 medlemmer i åtte kommuner og to fylker i streik, hvis det ikke blir enighet hos riksmekleren i årets lønnsoppgjør.

Leder i YS Kommune Lizzie Ruud Thorkildsen sier det er stor fare for streik.

– Vi jobber for løsning hos riksmekleren, men arbeidsgiver sitter på nøkkelen her, sier Thorkildsen.

Hun minner om at vi under pandemien så hvor viktige kommunalt og fylkeskommunalt ansatte er for at livene våre skal fungere.

– I fjor spiste prisveksten opp lønnsveksten. I tillegg har våre medlemsgrupper to år på rad fått mindre i lønnsoppgjørene enn ansatte i privat sektor. Økende priser og renteoppgang treffer derfor ekstra hardt. Det er uakseptabelt, sier Thorkildsen.

– Kommune-Norge drives ikke av en eller to yrkesgrupper alene. De drives av mange ulike yrkesgrupper som dekker et stort mangfold av kompetanse som kommunale tjenester er helt avhengige av. Nå fortjener våre viktige medlemmer et solid lønnsløft, understreker hun.

YS-forbundene Delta, Skolelederforbundet, Parat og STAFO organiserer kommunalt og fylkeskommunalt ansatte innenfor en rekke yrkesgrupper som renholdere, helsefagarbeidere, ansatte og ledere i barnehager og skoler, vernepleiere, saksbehandlere, kjøkkenpersonell, kulturansatte, aktivitører, ansatte i brann- og redning, ansatte i tannhelsetjenesten og teknisk personell.

Medlemmenes som tas ut ved eventuell streik jobber i:

• Bergen kommune
  • Trondheim kommune
  • Ålesund kommune
  • Bodø kommune
  • Narvik kommune
  • Alta kommune
  • Sandefjord kommune
  • Kristiansand kommune
  • Innlandet fylkeskommune
  • Trøndelag fylkeskommune

Meklingsfristen er klokken 24.00 mandag 23. mai. Ender meklingen i brudd blir det streik fra arbeidsdagens start tirsdag 24. mai.