Viktigste Leder 2026: Ledelse i krysspress – utfordringer og muligheter


Banner Viktigste Leder-konf 2026

MELD DEG PÅ »

Vi setter søkelys på hvordan ledere i vår sektor håndterer landets viktigste lederjobb i møte med konkurrerende formål, økte forventninger og kunstig intelligens.

Du møter blant andre:

  • Lise Jakobsen (rektor ved Tveit skole): «Rektorbrølet – når skoleledere protesterer»
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen og Hedvig Neerland Abrahamsen (Universitetet i Oslo): «Ledelse i krysspress – muligheter og utfordringer»
  • Mari-Ann Letnes (NTNU): «Ledelse av og med KI i skole og barnehage»
  • Lars Laird Iversen (MF vitenskapelige høyskole) og Esther Laird Eriksen (Universitetet i Innlandet): «Styrken i uenighetsfellesskap»
  • Mona Søbyskogen (Skolelederforbundet): «Fremtidens fellesskole»

Konferansen gir deg mulighet til å drøfte aktuelle lederspørsmål med innlederne og andre deltakere, samtidig som du knytter nye kontakter og utvider nettverket ditt på tvers av landet.

Program

TIRSDAG 14. APRIL:

10:00: Åpning av konferansen og utdeling av prisen «Viktigste leder»

Bjørn Bolstad er konferansens konferansier. I tillegg til å introdusere bidragsytere vil han også binde de ulike bidragene sammen. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og leder for Skolelederforbundet deler ut prisen Viktigste Leder 2026.

10:40: Ann Elisabeth Gunnulfsen og Hedvig Neerland Abrahamsen, «Ledelse i krysspress – utfordringer og muligheter»

Ann Elisabeth Gunnulfsen og Hedvig Neerland Abrahamsen vil hjelpe oss med å avklare hva slags krysspress ledere i skole og barnehage opplever og hva som kan være årsaker til dette. De vil også gi oss tilnærminger og metoder for å håndtere krysspress.

12:10: Lise Jakobsen, «Når skoleledere sier fra – Rektorbrølet i Askøy kommune»

I 2023 gjennomførte skoleledere i Askøy kommune en aksjon der de ga tydelig uttrykk for sin frustrasjon til lokale politikere. Tilsvarende lederaksjoner spredde seg til andre kommuner. Lise Jakobsen vil fortelle om denne aksjonen, både hva som utløste den, hva skolelederne gjorde og hva de oppnådde. Hun vil også peke på hva andre skoleledere kan lære av dette.

13:00: Lunsj

14:00: Lars Laird Iversen og Esther Laird Eriksen, «Uenighetsfellesskap – hva er det og hvordan kan vi utvikle det?»

Sammen med Iversen og Eriksen vil vi få en dypere forståelse av hvordan uenigheter og motsetninger kan være en ressurs, både på den enkelte arbeidsplass og i kommuner og fylkeskommuner. Iversen og Eriksen vil også veilede oss i bruk av noen metoder og praktiske tilnærminger.

15:10: Panelsamtale om ledelse i krysspress

I panelet: Innledere på konferansen og skoleledere

15:45: «Når politikere ombestemmer seg – iPad i Nordre Follo kommune»

Ved kommunevalget i 2023 gikk Høyre i Nordre Follo kommune til valg på at første år i grunnskolen som hovedregel skal være skjermfritt. De ønsket å avvikle bruk av iPad i første klasse på skolene i kommunen. Høyre fikk flertall etter valget, men etter utredninger, diskusjoner og drøftinger vedtok kommunestyret allikevel å fortsette med iPad også i første klasse. Partene opplevde en konstruktiv diskusjon om digitale ressurser i skolen som endte med at politikerne ombestemte seg.

Hege Elise Blix Mortensen (H), Ellen Aas (rektor ved Vassbonn skole) og Terje Stokke Nørving (pedagogisk rådgiver i Nordre Follo kommune) var alle sentrale i dette arbeidet. De vil fortelle om uenigheter, avklaringer og faglig arbeid i denne prosessen der kommunens skoleledere ga tydelige signaler til kommunepolitikerne. De vil også peke på hva andre skoleledere, rådgiver og politikere kan lære av dette.

16:30: Ståle Sand Kalkvik, «Foreldre i skolen – medspiller eller motstander»

Kalkvik vil kommentere innleggene vi har hørt i dag og vil gi innspill om samarbeid mellom skole og hjem.

ONSDAG 15. APRIL 2026

08:30: Åpning av dag 2 og presentasjon av sentralstyre og sekretariat

Ved forbundsleder av Skolelederforbundet

08:50: Per-Magnus Thompson, «Egne og andres grenser – hvordan markerer og ivaretar vi begge deler?»

Som skoleleder må du ta hensyn til dine egne psykologiske grenser. Du må også forholde deg til at de du møter i din lederjobb også har slike grenser. Med Thompsons hjelp skal vi bli flinkere til å markere egne grenser som ledere og samtidig kunne ivareta våre medarbeideres grenser.

10:30: Mari-Ann Letnes, «Ledelse med og av KI»

Letnes vil hjelpe oss med å få en bred forståelse av hva KI krever av ledere i barnehage og skole. Hun vil også vurdere mulige gevinster og risiko sammen med profesjonsetiske og organisatoriske konsekvenser og vil peke på hva som må avklares av skoleeier og rektor.

11:50: Mona Søbyskogen og Martine Løkken Svendsen, «Hvor vil vi med fellesskolen?»

Søbyskogen og Svendsen vil sammen oppsummere arbeidet i referansegruppa til Utvalget.

13:00: Lunsj

Svendsen

Martine Løkken Svendsen er leder for Elevorganisasjonen. Hun er opptatt av medvirkning, elevdemokrati og elevenes rett til å si sin mening. Hun sitter i referansegruppa for Utvalget for fremtidens fellesskole.
Ståle Sand Kalkvik

Ståle Sand Kalkvik er leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG). (Foto: Ingunn Moen)
Terje Stokke Nørving

Terje Stokke Nørving arbeider som pedagogisk rådgiver i Nordre Follo kommune.
Mortensen

Hege Elise Blix Mortensen (H) er leder utvalg for oppvekst, idrett og kultur i Nordre Follo Kommune.
Mona Søbyskogen

Mona Søbyskogen er 2. nestleder i Skolelederforbundet. Hun har arbeidet som rektor ved Marker skole. Hun sitter i referansegruppa til Utvalget for fremtidens fellesskole, som ble oppnevnt av Regjeringen våren 2025 og som skal levere sin innstilling våren 2026.
Mari Ann Letnes

Mari-Ann Letnes er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barns praktisk skapende arbeid og kunstfaglige læreprosesser i skole og i barnehage, samt barns bruk av digital teknologi i skapende prosjekter. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, kulturskolen, videregående og lærerutdanning i faget kunst og håndverk, samt undervisning på master for kunstfagdidaktikk.
Hedvig Neerland Abrahamsen

Hedvig Neerland Abrahamsen er førsteamanuensis ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun avla i 2016 doktorgrad om hvordan rektorer og mellomledere utvikler ledergruppens ledelse i en reformtid. Abrahamsen underviser på rektorutdanningen og Masterprogrammet i Utdanningsledelse ved Universitetet i Oslo og har også deltatt i forskningsprosjektet EVA2020.
Gjest VL26

Lise Jakobsen er rektor ved Tveit skole i Askøy kommune og tillitsvalgt for Skolelederforbundet i samme kommune. I 2023 gjennomførte skoleledere i Askøy kommune en aksjon der de ga tydelig uttrykk for sin frustrasjon til lokale politikere. Tilsvarende lederaksjoner spredde seg til andre kommuner. (Foto: Tom-Stian Karlsen)
Ann Elisabeth Gunnulfsen

Ann Elisabeth Gunnulfsen er professor ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hennes doktorgradsavhandling fra 2018 handler om hvordan rektorer, mellomledere og lærere håndterer styringssignaler i skolen. Gunnulfsen er ansvarlig for rektorutdanningen ved Universitetet i Oslo og underviser på Masterprogrammet i Utdanningsledelse. Hun har ledet et av delprosjektene i forskningsprosjektet EVA2020, som har undersøkt innføringen av læreplanen LK20.
Lars Åsmund Laird Iversen

Lars Laird Iversen er førsteamanuensis ved MF Vitenskapelig Høyskole og underviser i samfunnsfag på alle nivåer. I 2014 utga han boka Uenighetsfellesskap – blikk på demokratisk samhandling.
Ellen Aas

Ellen Aas er rektor ved Vassbonn skole i Nordre Follo kommune.
Thompson

Per-Magnus Moe Thompson er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI, der han underviser og forsker innen fagområdene ledelse, selvledelse, teamutvikling og HR. Doktoravhandlingen hans så på hvordan norske lederes tilknytningsstil påvirker deres lederskap og evne til å ivareta medarbeidere. Han er psykologspesialist, og har ti års erfaring som terapeut og lederveileder.