Publisert03.03.22 | Juridisk rådgiver Hilde Pettersen

Vi står foran et spennende lønnsoppgjør

Våren 2022 er det hovedtariffoppgjør. Skolelederforbundet vil fortsette den viktige jobben med å arbeide for våre medlemmers lønns- og arbeidsvilkår.

De fleste av dere har sikkert sett at det er stor spenning foran vårens forhandlinger. Fagorganisasjonene krever reallønnsvekst for sine medlemmer, og faren for streik er overhengende.

I et hovedoppgjør forhandles det både om økonomi og om avtaleteksten i hovedtariffavtalen. Vårt mål er å jobbe for et godt økonomisk oppgjør, og å forbedre enkelte bestemmelser i avtaleteksten som er viktige for våre medlemmer.

Skolelederforbundets krav inn i oppgjøret har vært demokratisk behandlet i forbundet ved at det har vært til høring i fylkeslagene og er behandlet i sentralstyret.

Lønnsforhandlingene her på berget følger den såkalte frontfagsmodellen. Det betyr at de konkurranseutsatte næringene forhandler først, og at det økonomiske resultatet fra frontfagsforhandlingene setter en norm for forhandlingene i de andre tariffområdene.

Skolelederforbundet har medlemmer i flere tariffområder, nemlig KS-området, Stat, Oslo og Virkeområdet. Skolelederforbundet er med i forhandlingene i alle tariffområdene.

Forhandlingsoppstart i KS-området, Stat og Oslo er i begynnelsen av april og forhandlingene skal være sluttført 1. mai. Dersom partene ikke kommer til enighet blir det megling, og meglingsfristen er 23. mai. Dersom meglingen ikke kommer i havn blir det konflikt, altså streik.

Virkeområdet forhandler senere på våren.

Langt de fleste av våre medlemmer tilhører KS-området. Det er videre slik at våre medlemmer i dette tariffområdet som hovedregel kun har lokal lønnsdannelse fordi de har sin lønnsdannelse i kapitlene 3 og 5 i hovedtariffavtalen. Det vil si at det gjennomføres årlige lokale lønnsforhandlinger.

Det sentrale oppgjøret får betydning ved at det økonomiske resultatet gir en norm og en retning for hva man kan forvente som resultat i de lokale lønnsforhandlingene. Vi har fortsatt enkelte medlemmer som har sin lønnsdannelse i kapittel 4 i hovedtariffavtalen. De sentrale forhandlingene har direkte virkning på deres lønn. I de seneste oppgjørene har denne gruppen fått sin lønn regulert med en prosentsats. Videre er det slik at det bestemmes i det sentrale oppgjøret om det skal avsettes midler til lokale lønnsforhandlinger i kapittel 4.

De lokale lønnsforhandlingene i KS-området skal etter hovedtariffavtalen gjennomføres i perioden 1.5 – 1.10, dersom partene ikke avtaler noe annet. Skolelederforbundet gjennomfører årlige tariffkonferanser i alle fylker i samarbeid med fylkeslagene. I disse tariffkonferansene går vi blant annet gjennom resultatet fra de sentrale forhandlingene, statistikk, historikk mm som en forberedelse for de lokale lønnsforhandlerne som skal forhandle med lokale arbeidsgivere. Alle som ønsker det kan delta i tariffkonferansene.