– Vi krever økt kjøpekraft for våre medlemmer
Forhandlingsleder Hilde Pettersen og forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Vi krever økt kjøpekraft for våre medlemmer

Skolelederforbundet har sammen med resten av YS Kommune nå levert kravet for årets oppgjør til KS. - For å sikre at vi ikke mister dyktige ledere i skole og barnehage er det svært viktig at våre medlemmer får reallønnsvekst i år, sier forbundsleder Stig Johannessen.

– Ferske forskningsrapporter viser at alt for få ønsker å ta på seg jobben som leder i skole- og barnehage. Vi har også tall på at svært mange ledere ser for seg å forlate oppvekstsektoren til fordel for en karriere andre steder, på grunn av høy arbeidsbelastning. Dette er dypt urovekkende, fortsetter forbundslederen.

I år må arbeidsgiverne ta på alvor at ledernes lønns- og arbeidsvilkår må styrkes for å forhindre en lederflukt fra skole og barnehage, slår Johannessen fast. Her avbildet med forhandlingsleder i Skolelederforbundet, Hilde Pettersen.

YS Kommune krever mer enn frontfaget

– Hverdagsheltene i kommune-Norge har sakket akterut to år på rad. I år krever vi at våre medlemmer får mer enn frontfaget.

Dette er den klare beskjeden fra leder av YS Kommune Lizzie Ruud Thorkildsen når hun leverer kravet for oppgjøret i 2022 fra YS Kommune til arbeidsgiverorganisasjonen KS.

Norsk økonomi går svært godt, men våre medlemmer får en mer anstrengt privatøkonomi fordi prisene øker og rentene går opp. Vi tok ansvar under pandemien og aksepterte beskjedne lønnsoppgjør, sier Thorkildsen.

– Frontfaget ingen fasit

Thorkildsen leder forhandlingene for YS kommune og har tatt resultatet i frontfaget, som endte med en ramme på 3,7 prosent, til etterretning.

– Resultatet i frontfaget er veiledende, men ikke en fasit for våre oppgjør. Våre medlemmer lever ikke av prosenter alene. De lever av pengene de har igjen når de viktigste utgiftene er betalt, presiserer Thorkildsen.

YS kommune omfatter mange tusen medlemmer blant annet Delta, Parat og Skolelederforbundet. De er i hovedsak fagutdannede, høyskolegrupper og arbeidstakere uten formell kompetanse. Mange har yrker hvor de jobber tett med brukere og innbyggere i for eksempel i helse- og omsorgsinstitusjoner, i barnehage og skoler, i kommunal service og i hjemmetjenesten.

Flere krav inn i forhandlingene

YS Kommune har i tillegg disse viktige kravene:

• Kompetanse og utdanning for alle medlemmer må gi lønnsmessig uttelling
  • Styrket rett til heltid
  • At det ved tilsetting skal avtales tid til egenutvikling/studiepermisjon
  • Heving av tillegg for ubekvem arbeidstid
  • Rett kompetanse på rett sted, og reelle muligheter for kompetanseutvikling
  • Likestille arbeidstidsreglene for turnusarbeidere

Frist 30. april 2022

Årets oppgjør er et hovedoppgjør. Det betyr at partene kan forhandle om alle bestemmelser i tariffavtalen, ikke bare lønn og lønnstillegg. Forhandlingsfristen er 30. april klokka 24.00. Blir ikke partene enige, går oppgjøret til mekling.

FAKTA YS kommune

Følgende YS-forbund utgjør YS Kommune:
Delta
Skolelederforbundet