Veiledning om regelverket for barnehager og skoler under pandemien
Ill.foto: Istockphoto

Veiledning om regelverket for barnehager og skoler under pandemien

Utdanningsdirektoratet har laget en temaside for korona. Her finner du også en oversikt over i hvilke tilfeller elevene har rett til opplæring hjemme og om skoleeiers ansvar for å sikre at skolene har en praksis som er i tråd med regelverket.

Utdanningsdirektoratet har laget nyttige og informative temasider om korona på udir.no. Der har de også lagt ut en en oversikt over i hvilke tilfeller elevene har rett til opplæring hjemme og om skoleeiers ansvar for å sikre at skolene har en praksis som er i tråd med regelverket.

På nettsidene finner du også veiledere om smittevern i barnehager og skoler og veiledning om beredskapsplanlegging for skoleeiere for barnehager og skoler.

Utdanningsdirektoratet har også utarbeidet veiledning til statsforvalterne om regelverket som gjelder for rammene for å begrense tilbudet i barnehager, skoler og skolefritidsordninger for drift av barnehager og skoler under pandemien. Veiledningen behandler barnehage- og skoleeiers ansvar etter de alminnelige reglene. I tillegg behandler den sammenhengen mellom reglene i covid-19-forskriften og det midlertidige regelverket om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven. Dette omfatter blant annet en beskrivelse av hva som ligger i kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift.

Relaterte artikler

Ny forskning på rektors handlingsrom

Skolelederforbundet har siden 2018 satt seg som mål å presentere forskning som belyser ledere og lederes ulike rammebetingelser under Arendalsuka. I år var femte gang vi hadde mer enn fullt hus på vårt arrangement, noe som tyder på at det vi bringer til torgs er relevant og skaper interesse.

Aktuelt

7 av 10 rektorer beskriver jobben som helsefarlig

Hvorfor er det så få som ønsker seg landets viktigste lederjobb? En ny forskningsrapport fra Universitetet i Agder viser urovekkende funn.

Aktuelt

Barnehage – og skoleledere i Europa krever internasjonal handling for å unngå rektorkrise

Ledere innenfor skole- og oppvekstsektoren i Norden og i Europa har gått sammen og utformet forventninger til at satsning på den viktigste lederen i barn og unges oppvekst i Europa blir styrket.

Aktuelt