Tid for lokale lønnsforhandlinger i KS-området
Hilde Pettersen er forhandlingsleder i Skolelederforbundet.

Tid for lokale lønnsforhandlinger i KS-området

Etter at de sentrale forhandlingene i KS-området ble gjennomført på våren med en økonomisk ramme på 3,84 prosent, er det tid for lokale lønnsforhandlinger i kommuner og fylkeskommuner.

I 2022 skal det IKKE gjennomføres pottforhandlinger i kapittel 4, men de årlige forhandlingene i kapittel 3 og 5 går som vanlig.  Noen kommuner/fylkeskommuner er ferdige med forhandlingene allerede, men for de fleste er forhandlingene «rett rundt hjørnet».

Vi jobber for at våre medlemmer skal ha en lønn som speiler ansvar og kompetanse.  Skolelederforbundets politikk er som kjent at ledere skal tjenes vesentlig mer enn de de er satt til å leder, og dette vil være viktig i de krav som blir fremmet i lokale lønnsforhandlinger.

Skolelederforbundet har mange dyktige lønnsforhandlere som gjennomfører forhandlinger lokalt. Forut for de lokale lønnsforhandlingene har vi gjennomført tariffkonferanser i hvert fylke. Her «prepper» vi forhandlerne, slik at de er godt forberedt.

Dersom du som medlem har spørsmål om lokale forhandlinger så ta kontakt med lokal eller fylkeslag. Du kan også ta kontakt med Roar Vea, tlf. 97124411 eller Hilde Pettersen, tlf. 90281378 i sekretariatet.

Vi ønsker medlemmer og forhandlere lykke til i lønnsforhandlingene!