
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.
Meldingen starter slik: «Alle barn skal ha gode og trygge oppvekst- og levevilkår. De skal mestre sine liv og bli godt rustet til voksenlivet. Disse målsetningene er grunnplanken i oppvekstpolitikken, og består selv om verden barna vokser opp i endrer seg.»
– Vi er glade for at regjeringen setter barns trygghet og utvikling i den digitale hverdagen først. Dette er en viktig anerkjennelse av at barn og unge i dag vokser opp i en digital virkelighet, og at barnehagen og skolen må være rustet til å møte dette. Sier forbundsleder i Skolelederforbundet, Stig Johannessen.
Skolelederforbundet støtter meldingenes vektlegging av kompetanseutvikling og behovet for god dømmekraft i barnehage og skole. Da må regjeringen anerkjenne og ha tillit til at ledere i samarbeid med lærere i barnehage og skole selv kan gjøre sin egen profesjonelle beslutning om bruk av læremidler.
Skolelederforbundet vil at barn og unge skal møte en trygg, spennende og utviklende oppvekst – preget av lek, læring, vennskap og felleskap og oppleve å bli sett og hørt. Det er viktig at barn opplever mestring for å kunne lære.
– Det handler ikke om skjerm eller ikke-skjerm, men om innhold, hensikt og sammenheng. Vi må ha tillit til at lærere og barnehagelærere – i samarbeid med sine ledere – evner å bruke digitale verktøy på en pedagogisk forsvarlig måte, sier Johannessen.
Forbundet advarer samtidig mot å svekke digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet i skolen.
– Å fjerne digital kompetanse fra de laveste trinnene vil kunne skape et digitalt klasseskille. Vi risikerer at barn fra ressurssterke hjem får et stort forsprang. Digital forståelse er helt grunnleggende for å mestre livet i dag, understreker Johannessen, og påpeker at også barns fritid må regnes som en viktig faktor for en trygg digital barndom.
Skolelederforbundet mener meldingen peker i riktig retning, men etterlyser en tydeligere satsing på ledelse og profesjonsutvikling.
– «Vi trenger en helhetlig politikk som styrker profesjonen og gir barnehage og skolen rom til å fylle sitt brede samfunnsmandat. Dyktige og engasjerte ledere er avgjørende for å lykkes med å skape en trygg og spennende oppvekst for alle barn,» avslutter Johannessen.
Regjeringens pressemelding:
Regjeringens tiltak for å gi barn en tryggere digital oppvekst – regjeringen.no