‒ Viktig å handle raskt hvis barnehagebarn ikke har det bra
Ill.foto: Istockphoto

‒ Viktig å handle raskt hvis barnehagebarn ikke har det bra

De aller fleste foreldre svarer at barnet deres trives i barnehagen. ‒ Det er gledelig og takket være den gode jobben personalet gjør hver dag. Samtidig vet vi at det er barn som ikke har det trygt og godt, og vi ønsker å støtte de som jobber i barnehagene, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet, i en pressemelding.

Foreldreundersøkelsen viser at 97 prosent av foreldrene mener barnet trives i barnehagen. De fleste foreldre sier de får god informasjon, blir gitt mulighet til å medvirke til barnas hverdag og har god dialog med personalet. De fleste er også fornøyd med ute- og innemiljøet, mens 1 av 5 sier de er misfornøyde med hvor mange ansatte det er i forhold til antall barn.

Utdanningsdirektoratet har publisert tallene fra foreldreundersøkelsen i barnehagene.

Udir har laget nye råd

Tilbakemeldinger fra barnehager og kommuner viser at mange ønsker mer veiledning om hvordan de skal forstå regelverket, når de skal gripe inn og hvordan plikten til å handle skal utøves i praksis.

‒ Det kan være vanskelig å fange opp at de yngste barna blir utestengt, plaget eller på andre måter ikke har det trygt og godt. Det er derfor viktig at barnehagen har gode rutiner for hvordan de skal jobbe med dette, slik at alle vet hva de skal gjøre når slike situasjoner oppstår, sier Rosenkvist.

Utdanningsdirektoratet har nå utviklet nye temasider og samlet ressurser og forskning på feltet for å støtte personalet i barnehagen når de skal håndtere saker der barn ikke har det trygt og godt i barnehagen.

Forskning og erfaring viser at det er viktig at barnehagen tar grep raskt, så snart de har mistanke om at et barn ikke har det trygt og godt. De skal ha en samtale med barnet i trygge omgivelser, ta barnet på alvor og involvere hjemmet. Barnehagen skal undersøke saken systematisk og på flere måter, og analysere funnene for å finne riktige tiltak.

Udirs råd om håndtering av utrygt barnehagemiljø:

1. Snakk med barnet straks du er bekymret

2.Involver hjemmet og inviter til samtale raskt

3.Begynn på en tiltaksplan

4.Undersøk saken raskt og på flere måter

5.Analyser informasjonen sammen

6.Sett i gang tiltak basert på informasjonen dere har

7.Følg opp barnet og barnehagemiljøet over tid

Relaterte artikler

Foredragsrekke om opplæringsloven, Del 1

Utdanningsdirektoratet har en rekke interessante foredrag om den rettslige reguleringen av opplæringsfeltet på sine hjemmesider. Foredragsholder er førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum fra Universitetet i Oslo. 

Nyheter

Derfor bør vi fortelle historier til hverandre

Vi bør ta vare på fortellingene i våre liv, mener fortellerkunstner Mimesis Heidi Dahlsveen. Hun deler noen råd om hvordan vi kan bli bedre på å fortelle historier.

Nyheter
Viktigste Leder episode 411

Fikk du med deg denne?

I sommer presenterer vi noen av de beste episodene av podkasten Viktigste Leder, til glede for nye lyttere. Denne uken: Ufrivillig skolefravær – Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

Nyheter