Universitetet i Stavanger: Nå skal lesegleden opp i SFO (pressemelding)
Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter, UiS nå en unik satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og vil inspirere til lek, leseglede og inkludering.
Lek, leseglede og inkluderende felleskap i SFO kan bidra til økte leseferdigheter blant norske barn. Bilde: GettyImages
Forskere fra Nasjonalt lesesenter, Skrivesenteret NTNU og engasjerte SFO-ansatte utvikler prosjektet sammen. Førstelektor Gunn Helen Ofstad er prosjektleder, og trekker særlig frem samarbeid med de som jobber i SFO som viktig for prosjektet:
– Det finnes så mange flinke og engasjerte ansatte i SFO, så å ha med seg de som jobber med barn og vet hva som engasjerer er svært givende. Samtidig er det de som kjenner på SFO-ansattes behov når det kommer hva som trengs av materiell og inspirasjon for å kunne skape leseglede og engasjement blant barna.
Den nye ressurssida inneholder allerede informasjonsmateriell, inspirerende filmer og aktivitetsforslag, og den vil bli kontinuerlig oppdatert med mer innhold. Til felles for alt, skal være at leken skal være i sentrum, og inspirasjon til leseglede og gode fellesskap.
– Vi håper ressursene vil skape stor glede i SFOer rundt i hele landet, avslutter Ofstad.
Mer informasjon finnes på Nasjonalt lesesenter sine nettsider. Nasjonalt lesesenter har også sendt ut informasjonsmateriell til alle landets SFOer. Satsingen er en del av Kunnskapsdepartementets leselyststrategi.
Relaterte artikler
Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?
Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?
LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN
Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.
Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?
I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?