Universitetet i Stavanger: Nå skal lesegleden opp i SFO (pressemelding)

Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter, UiS nå en unik satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og vil inspirere til lek, leseglede og inkludering.

Universitetet i Stavanger
Lek, leseglede og inkluderende felleskap i SFO kan bidra til økte leseferdigheter blant norske barn. Bilde: GettyImages

Forskere fra Nasjonalt lesesenter, Skrivesenteret NTNU og engasjerte SFO-ansatte utvikler prosjektet sammen. Førstelektor Gunn Helen Ofstad er prosjektleder, og trekker særlig frem samarbeid med de som jobber i SFO som viktig for prosjektet:

– Det finnes så mange flinke og engasjerte ansatte i SFO, så å ha med seg de som jobber med barn og vet hva som engasjerer er svært givende. Samtidig er det de som kjenner på SFO-ansattes behov når det kommer hva som trengs av materiell og inspirasjon for å kunne skape leseglede og engasjement blant barna.

Den nye ressurssida inneholder allerede informasjonsmateriell, inspirerende filmer og aktivitetsforslag, og den vil bli kontinuerlig oppdatert med mer innhold. Til felles for alt, skal være at leken skal være i sentrum, og inspirasjon til leseglede og gode fellesskap.

– Vi håper ressursene vil skape stor glede i SFOer rundt i hele landet, avslutter Ofstad.

Mer informasjon finnes på Nasjonalt lesesenter sine nettsider. Nasjonalt lesesenter har også sendt ut informasjonsmateriell til alle landets SFOer. Satsingen er en del av Kunnskapsdepartementets leselyststrategi.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter