Podkast: Kan man lære matte av å bygge en båt?
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Kommuneøkonomien er under kraftig press, og dette har alvorlige konsekvenser for barn og unge – vår fremtid. Skoler og barnehager over hele landet står i fare for å mislykkes i sitt samfunnsoppdrag: å gi barna en trygg oppvekst og god utdanning. Forventningene øker, men ressursene blir stadig færre. Særlig laget rundt eleven – lærere, spesialpedagoger, rådgivere og andre støttespillere – svekkes, noe som kan føre til utenforskap, psykisk uhelse og ungdomskriminalitet. Fellesskolens rolle som sosial utjevner er dermed truet.
Regjeringen har satt ambisiøse mål for 2025: å styrke læring, motivasjon og trivsel gjennom mer praktisk undervisning og økt tilgang på læringsressurser. Dette inkluderer investeringer i utstyr, læringsarenaer og en rentekompensasjonsordning, samt tiltak for økt lesemotivasjon og tryggere skolemiljøer. Målene er gode, men ressursene som er satt av, er dessverre marginale. Tiltakene risikerer å ikke ha ønsket effekt, da midlene fordeles tynt i en stadig mer presset kommuneøkonomi.
En spørreundersøkelse fra august 2024 blant rektorer avdekket stor bekymring for skolene i møte med planene for 2024/25. Over 60 % av rektorene fryktet reduksjoner i ansatte, vikarbruk og spesialundervisning. Dette fører til et svekket støtteapparat for elever, spesielt blant spesialpedagoger, noe som øker risikoen for utenforskap og psykisk uhelse.
For å lykkes trenger ledere både handlingsrom og tillit. De må kunne bygge sterke team rundt barna, sikre effektiv ressursbruk og samarbeide med andre tjenester for å gi nødvendig støtte. Til tross for høye forventninger til ledere, er vi ikke inkludert i hele kompetanseprogrammet, og får verken oppgavereduksjon eller tilgang til stipendordninger.
Vi står klare til å ta ansvar, men uten like vilkår, tilstrekkelige ressurser og handlingsrom, er det usikkert om vi kan lykkes med vårt viktige oppdrag.
Fra et kommunestyremøtet med vedtak om innsparing i 2024:
I denne kommunen er det er svært stor gjennomtrekk av skoleledere, det er utfordrende å rekruttere, spesielt til rektorstillinger. 8 skolelederstillinger står ubesatte per dags dato, noe som utgjør 5,2 årsverk. Dette setter både ledelse og kvaliteten på skolen under press.
Vi trenger ledere i stilling og med rammer som muliggjør ledelse for å bygge sterke team rundt barna, styrke samhandlingen med eksterne aktører og sikre at barn og unge får den helhetlige oppfølgingen de trenger. God ledelse er nøkkelen til å skape trygge og utviklende oppvekstmiljøer som investerer i fremtiden – for både barna og samfunnet!
Nå er tiden inne for et tydelig politisk signal om å satse på våre barn og unge!