Av Alf B. Aschim, rådgiver i Skolelederforbundet
Endringene får omfattende konsekvenser for skolens virksomhet. For skoleledere betyr dette økt behov for planlegging, justering av timeplaner, tettere oppfølging og flere administrative tilpasninger. Samtidig åpner det for mer vurdering og opplæring etter at skriftlig eksamen er gjennomført.
Skolelederforbundet vil følge utviklingen tett og arbeide for at vurderingsarbeidet skjer på en måte som ivaretar både elevenes læring og skolelederes rammebetingelser.
Tidligere eksamen, senere standpunkt
Eksamensperioden for sentralt gitte skriftlige eksamener er fastsatt til perioden 4. til 21. mai 2026. Lokalt gitte eksamener gjennomføres i tillegg, med datoer fastsatt av fylker og kommuner.
Utdanningsdirektoratet foreslår at standpunktkarakterer kan settes senere, etter at eksamen er gjennomført, men før sensuren foreligger. Dette gjelder nå både sentralt og lokalt gitte eksamener. Endringen gir elevene bedre mulighet til å vise kompetanse gjennom hele skoleåret, og gir lærere et bredere vurderingsgrunnlag enn det som ville vært tilfelle med dagens regler når eksamen flyttes tidligere.
Forberedelsesdel fjernes
Forberedelsesdelen er fjernet i de fleste skriftlige eksamener. Det betyr at elevene møter eksamen uten forhåndsinnsyn i tema eller problemstilling. Utdanningsdirektoratet har publisert eksempeloppgaver for å gi elevene innblikk i nye oppgavetyper.
Dette stiller nye krav til undervisningen og til arbeidet i profesjonsfellesskapet. Når eksamensformene endres, må opplæringen og vurderingspraksisen tilpasses. Det forutsetter tid og rom for lærere og skoleledere til felles forståelse, planlegging og kompetanseutvikling.
Faglærer er ikke lenger sensor i egne fag
Fra 2025 skal faglærere ikke lenger være sensorer ved lokalt gitte skriftlige eksamener. Dette gjør sensurordningen mer uavhengig og lik den som gjelder ved sentralt gitte eksamener. Dermed åpnes det også for at standpunktkarakterer kan settes senere, uten at lærere påvirkes av elevenes eksamensresultater.
Tidligere informasjon om eksamenstrekk
Utdanningsdirektoratet har sendt på høring forslag om at elever og lærere skal få vite tidligere hvilket fag de trekkes opp i til eksamen. Hensikten er å legge til rette for mer målrettet undervisning i perioden mellom skriftlig og muntlig eller praktisk eksamen, og dermed gi elevene bedre læringsutbytte.
Hva betyr dette for skolene og skolelederne?
Endringene vil medføre utfordringer i planleggingen av skoleåret. Tidligere eksamensgjennomføring kan føre til:
• mer komplekse timeplaner
• utfordringer med å sikre minstetimetall i fag
• økt press på skoleledere i planlegging, personaloppfølging og eksamenslogistikk
• mindre tid til pedagogisk ledelse i avslutningen av skoleåret
Skolelederforbundet mener at vurderingsarbeidet må gjennomføres på en måte som ivaretar både elevenes læring, lærernes arbeidstid og skoleledernes mulighet til å lede godt. Det er viktig at endringer i vurderingssystemet ikke fører til økt arbeidsbelastning, og det derfor behov for at ny eksamensplan og foreslåtte forskriftsendringer følges av tilstrekkelig støtte og tid til implementering.
God og helhetlig sluttvurdering krever mer enn endringer i tidsplan og forskrifter
Skolelederforbundet mener at endringene i standpunkt og eksamen forsterker behovet for et større og langsiktig arbeid med å utvikle et helhetlig vurderingssystem.
Et godt vurderingssystem skal:
• fremme læring, ikke bare måle den
• støtte elevens faglige og personlige utvikling
• bygge på lærerens profesjonelle skjønn
• sikre kvalitet og rettferdighet gjennom hele skoleløpet
Dette forutsetter at skoleledere får tid og handlingsrom til å utvikle vurderingskultur, etablere tolkningsfellesskap og styrke læreres vurderingskompetanse.
Skolelederforbundet vil bidra til at vurderingsarbeidet skjer på en måte som ivaretar både elevenes læring og skoleledernes rammebetingelser. Når endringene nå skal iverksettes, er det avgjørende at implementeringen skjer med forutsigbarhet, støtte og profesjonell involvering.
Vurdering handler ikke bare om eksamensdatoer og forskriftsformuleringer. Det handler om å sikre god opplæring og relevant vurdering for elevene gjennom hele skoleåret.