Podkast: Mellomledere i skolen: Myndiggjorte lagspillere eller team på tomgang?

Hva er mellomledernes rolle i skolens lederteam? Fungerer de som et effektivt lag rundt rektor? Og kan de settes i stand til å utføre sitt arbeid bedre?

Skolelederforbundet har de siste årene initiert forskning på alle de ulike leddene i norsk skoleledelse, og nå er turen kommet til lederteamet. Harald Baldersheim, Linda Hye og Morten Øgård har sett nærmere på dette teamet. I denne episoden presenterer de sine funn.

Les rapporten
Se rapportlanseringen fra Arendalsuka

Relaterte artikler

Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?

Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?

Nyheter

LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN

Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.

Nyheter | Fagartikler
Dorothea Blix i episode 508 av Viktigste Leder

Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?

I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?

Nyheter